Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

The Scream

Mål

VisitNorway ønsket en engasjerende kampanje som kunne skape internasjonal oppmerksomhet rundt Norge som feriedestinasjon.

Video

Beskrivelse

Edvard Munch er en av tidenes mest berømte nordmenn, og hans ikoniske maleri ”Skrik” er kjent verden over. Norge feirer Munchs 150-årsjubileum i 2013.

For å vise at Norge er mer enn bare fjord, fjell og stive priser valgte vi å knytte Norge som feriedestinasjon tettere opp mot vår mest kjente kultureksport: maleriet ”Skrik”.

Vi laget en reklamefilm viste hvorfor ”Skrik” kommer fra Norge. Filmen viste det beste Norge har å by på av opplevelser, attraksjoner og aktiviteter – alt bundet sammen av et skrik.

For å lansere filmen inviterte vi resten av verden til å fortsette skriket. Dette gjorde man enkelt ved å sende inn sitt eget skrik til kampanjesiden. Da ble man også med i trekningen av en tur til Norge. Skrikene ble klippet inn i filmen kontinuerlig. Jo lenger filmen ble, jo bedre ble premiene. De beste skrikene ble kåret på daglig basis i sosiale medier.

Effekt

Filmen fikk over 1.2 millioner visninger i Visit Norways egne kanaler. Skriket varte til slutt i over én time og kampanjesiden har hatt besøkende fra 162 land.

Kampanjen fikk svært mye internasjonal oppmerksomhet, med pressedekning i over 1500 forskjellige medier i 100 land. Norge som feriedestinasjon ble virkelig satt på agendaen i Visit Norways viktigste markeder.

Andre involverte

AD: Sebastian Rasch
Konsulent: Fred Kihle & Helge Gjertveit
Prosjektledelse: Linda Tillier
Kunde: Sigrid Oterholm Hoem

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012