Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Solo flaskepost

Mål

Forsterke Solos posisjon som nasjonalbrusen gjennom et prosjekt som drar veksler på norsk sjøfarts- og oppdagerhistorie. Ved å vekke oppmerksomhet i inn- og utland, ønsker Ringnes å gjøre nordmenn stolte av en liten og tradisjonsrik norsk brus som kjemper mot store internasjonale aktører.

Video

Beskrivelse

En eksakt kopi av en Solo halvlitersflaske, bygget og utstyrt som en båt, ble sluppet i Atlanterhavet på samme sted som Thor Heyerdahl startet ferden med Ra II. Flaskeposten er fylt med en kasse solo og et brev til den heldige mottageren. Smekkfull av utstyr som GPS, et spesialdesignet 360 graders kamera og internettoppkobling, er det mulig å følge ferden på nett og mobil og gjette hvor flaskeposten kommer til å ende opp. Vinneren får like mange halvlitere med Solo som nautiske mil flasken tilbakelegger før den treffer land.

Effekt

Oppfatningen av Solo har i kjernemålgruppen flyttet seg fra tradisjonell og trygg, til kul og trendy. Markedsandel er opp 1,1% og preferanse er opp fra 59% til 63% etter kampanjestart. For første gang på årevis, er Solo når større enn Fanta i kategorien appelsinbrus.
Facebook-fans er opp 367%, og konkurransen på solo.no har snart 300.000+ unike deltagere.

Juryens begrunnelse

En 8 meter lang Soloflaske utstyrt med GPS, panoramakamera og solcellepanel sikrer TRY/Apt Sølvtaggen for juni/juli. Flasken ble sluppet på samme sted som Thor Heyerdahls Ra II og har i skrivende stund vært på havet i snart 160 dager. Mer enn 300 000 har fulgt ferden på kampanjesiden solo.no.

– En modig løsning som appellerer til den oppdagelsesreisende patrioten i oss, sier juryen. – Kule ”gadets” kombinert med stort PR-potensiale gjør jobben til en verdig vinner av Sølvtaggen. Et referansecase på hva som er teknisk mulig, og et godt eksempel på hvordan det er man reposisjonerer en merkevare fra tradisjonell og trygg, til kul og trendy.

Andre involverte

AD: Martin Thorsen, Dennis Tønnkvist, Karin Lund
Tekst: Øystein Halvorsen, Bjørnar Buxrud
Konsulent: Linda Kling
Utviklere: Pål Smitt- Amundsen, Knut Skåla, Thomas Sømoen
Designer: Rickard Rosenlund
3D: Christian Lundvall, Eirik Huse
Prosjektledere: Cecilie Thue, Monica Rosengren

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012