Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Bobla 2012

Mål

Å promotere den nye versjonen av Volkswagen boble.

Beskrivelse

Med den nye bobla var mye nytt og annerledes, men noe var også uforandret: Boblefasongen. Enkel å kjenne igjen – og enkel å tegne. Vi lot alle få prøve seg på nettopp dette – å tegne bobla. Brukerens bobletegning fikk så hovedrollen i en animert historie. Der skulle det også tegnes flere gjenstander, og alle disse tegningene resulterte i en helt unik film. Historien er en reise som starter i 60-tallets hippie-tid og ender i 2012-versjonen. “The 21st Century Beetle” er synonymt med “Power” og ikke Flower Power. Vi har også videreført tegnemetaforen til måten du navigerer på siten.

Effekt

– 70 118 besøk på siden
– 28 868 laget egen film
– 1 747 delte film på FB

Juryens begrunnelse

Lanseringen av Bobla 2012 fra TRY/APT kom inn på en andreplass mars måned.

Målet var å promotere den nye versjonen av Volkswagen boble. Ved å lage en kampanje hvor et av elementene var at brukere selv kunne tegne boblen, hvor tegningen fikk hovedrollen i en animert historie.

Juryen synes at dette bidraget bestod av to deler som visuelt er noe fremmed for hverandre. En 60-talls animert historie og en moderne site hvor man kan utforske den nye boblen.

Med tanke på beskrivelsen at “The 21st Century Beetle” er synonymt med “Power” og ikke «Flower Power» synes juryen det var litt mye referanser til sistnevnte i den animerte historien. Juryen synes dog animasjonen i seg selv var fint laget.

Site delen av kampanjen var det som juryen var mest imponert over. Super nice design og et utmerket håndverk, noe som var med på å trekke denne kampanjen opp.

Andre involverte

Art Direction: Thorbjørn Ruud og Sebastian Rasch
Tekstforfatter: Sigurd Solberg
Flash: Pål-Smitt Amundsen, Øyvind Nordhagen, Alexander Pope
Teknisk: Erland Wiencke
Prosjektledelse: Cecilie Fasbender
Konsulent: Ole Kristian Hustad

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012