Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

#grønnpose

Mål

Bedre kildesortering av matavfall blant 20-35 åringer i Oslo.

Video

Beskrivelse

Matavfall i grønn pose blir til buss-drivstoff i Oslo. I målgruppen 20-35 er mange dårlige på kildesortering av matavfall, men desto flinkere til å legge ut matbilder på Instagram. Vi ville bruke denne litt irriterende trenden til noe positivt.

Istedet for å kritisere en etablert adferd, hang vi oss på den. Vi ba matinstagramerne om å tagge bildene sine #grønnpose, for å minne nye og gamle kildesorterere om den grønne posen i forbindelse med måltider, og for å bevisstgjøre dem om miljøgevinsten.

I tillegg til den digitale løsningen, gjennomførte vi flere støtteaktiviteter i form av kinofilm, digitale boards og Øya-stand. Se mer om dette her (starten på filmen er den samme som i casefilmen - øvrige elementer beskrives i 2. halvdel): http://vimeo.com/75759856

Effekt

Kortsiktige mål:
MÅL: 1000 bilder tagget med #grønnpose - RESULTAT: 3700 bilder per 30.9.2013.
MÅL: Øke antall Followers på Facebook med 15% - RESULTAT: 25% økning per 30.9.2013.

Langsiktige mål:
Undersøkelser som viser eventuell holdnings- og atferdsendringer vil være klare i slutten av oktober.

Juryens begrunnelse

- En kjempe tydelig og ren idé som understreker linken mellom hva de ønkser å oppnå og hvorfor. Juryen satt stor pris på det digitale uttaket, der man i streetview-stil kunne se 30 bussen bevege seg fremover ettersom matbildene strømmet inn. En søt kampanje som representerer et kvantesprang for kunden, sier juryen.

Andre involverte

Christopher Køltzow, Øyvind Waage, Snorre Martinsen, Jon Fredrik Sandengen, Gry Bækkelund, Patrik Bergfjord, Anna Berg Gjendem, Joe Langdon, Eiliv Gunleiksrud, Linus Hjellström, Rune Sandnes, Håkon Fretheim

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012