Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Mr. Nickens

Mål

Kirkens Nødhjelp ønsker at Norge skal investere en større andel av oljefondet i fattige land. Fattige mennesker ønsker selv muligheten til å jobbe seg ut av fattigdom, men 600 millioner mennesker mangler en skikkelig jobb å stå opp til. Oljefondet kan skape millioner av jobber og bekjempe fattigdom, men vi investerer kun 1% der det trengs mest. Målet var derfor å lage en kampanje som påvirker partiene som skal forme regjering i perioden etter valget.

Kirkens Nødhjelp ønsker dessuten å fremstå som en positiv politisk aktør som kommer med konstruktivt press mot beslutningstakerne og sier hva de vil ha fremfor å være "imot". Det var viktig for Kirkens Nødhjelp at kampanjen også ivaretok denne posisjonen.

Og som alltid med frivillige organisasjoner er budsjettene begrenset.

Video

Beskrivelse

Vi valgte å belyse problemstillingen gjennom fortellingen om Mr. Nickens. En afrikansk mann som driver en vekkerklokkebutikk, men som ikke selger særlig mange vekkerklokker fordi nesten ingen har en ordentlig jobb å gå til om morgenen. Derfor bestemmer han seg for å prøve å vekke de som bestemmer. En fortelling som også viser nordmenn en annen og mer optimistisk side av Afrika - langt fra sultne barn med fluer i ansiktet.

På kampanjesiden, www.sendenvekker.no, kan du bidra ved å sende norske politikere en vekker. Eller sette deg inn i den komplekse problemstillingen gjennom faktabokser, spørsmål og svar, sitater osv.

Effekt

Regjeringsforhandlingene er enda ikke sluttførte og vi vet derfor ikke om den nye regjeringen bestemmer seg for å investere mer av oljefondet i fattige land. Forhåpentligvis får vi et positivt svar på dette i løpet av oktober. Når det gjelder sendte vekkere så har kampanjen en foreløpig konverteringsrate på hele 25%.

Juryens begrunnelse

- Det er befriende å se den positive vinklingen i denne kampanjen. Veldig ofte kan slike kampanjer bli i depressive. Her er det trøkk og positivitet, skryter juryen.

- Det digitale elementet kunne vært bedre, og kampanjesiden oppleves som litt treg. Her burde det kanskje vært jobbet mer, sier juryen.

Andre involverte

Anorak:
Kasper A. Tuvnes (kreatør)
Jens Bjørklund (kreatør)
Anders Gudmundstuen (kreatør)
Torgeir Vierdal (rådgiver)
Jon Aasgård (prosjektleder)

Babusjka (filmproduksjon)
Stian Smestad (regissør)
Thomas Anker (kreativ leder)
Håkon Sørensen (produsent)

Good Morning
Jørgen Winsnes (web-design)
Robert Bue (web-programering)

Hocus Focus (Postproduksjon)
Ola! Films (filmproduksjon)

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012