Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

THE SECOND-HAND CAMPAIGN

Mål

Når noen kjøper for eksempel en ny sofa, vet vi at sjansene er relativt store for at den gamle havner på dynga. Og selv om IKEA ønsker å selge nye møbler, satses det mye på å inspirere og gjøre det enklere for folk å leve mer miljøvennlig i hverdagen. I forbindelse med kataloglanseringen er det mye fokus på å kjøpe nytt. Derfor ønsket IKEA å bruke nettop denne anledningen til å øke folks bevissthet rundt bærekraft.

Video

Beskrivelse

Vi fant fram til mennesker som skulle kjøpe seg et nytt møbel på IKEA, og spurte om vi kunne hjelpe dem med å selge det gamle. Deretter samlet vi inn møblene deres og produserte reklame i ulike kanaler for hvert enkelt produkt. En vesentlig del av kampanjetrykket lå online ved bruk av feks ikea.no og sosiale medier, og mer enn 2/3 av de brukte produktene som skulle selges, ble annonsert i bannere:
http://entries.no/ikea/e/k1-secondhand/

Filmene ble i tilegg til tv, publisert online: http://kreativtforum.no/arbeid/2013/08/ikea-gamle-mobler-til-salgs

I åtte uker delte IKEA all reklameplassen sin med kundene, slik at gamle møbler kunne få et nytt liv hos noen andre. Hver eneste film og bannerannonse hadde telefonnummeret til selgeren, slik at folk kunne kontakte dem direkte mens de så reklamen.

En annen viktig aktivitet i kampanjen var å åpne opp for bruktsalg på IKEA sin Facebook-vegg, slik at absolutt alle hadde anledning til å selge noe hvis de ønsket.
Med andre ord ble IKEA sin Facebook-vegg forvandlet til et bruktmarked hver søndag mellom 11 og 17. Etter klokka fem ble alle annonsene fjernet og markedet ryddet vekk, akkurat som på et ekte bruktmarked.

For IKEA er det viktig med et fokus på bærekraft i alle ledd. Og selv om de lever av å selge sine egne møbler, betyr ikke det at de ønsker at brukbare møbler kasseres.
IKEA skal framstå som en sjarmerende hjelper i folks hverdag, og derfor falt det naturlig å bruke egen kompetanse, reklameplass og markedsbudsjett for å hjelpe andre.
Det er viktig at komunikasjonen til IKEA både evner å inkludere og overraske.

Effekt

Å selge brukte enkeltmøbler i en nasjonal reklamekampanje, sender et kraftig budskap om IKEA sitt fokus på bærekraft. Vi viste at vi mente alvor med å finne nye hjem til brukte stoler, sofaer og skap, ved å plassere de foran våre egne produkter i alle flater.

I tillegg var det et økt salg av IKEA-produkter i nettbutikken på 40%. Ca 25% økning kan relateres til kampanjen. All annonsering hadde den nye IKEA-katalogen som packshot, og all online reklame var linket til katalogen. Resultatet var at antall nye nedlastet katalog-apper økte fra 115 000 til over 200 000 i kampanjeperiode.

Kampanjen har også fått bred dekning internasjonalt i alt fra bransjekanaler til store, online nyhetsmedier som Mashable, Contagious Magazine og Huffingtonpost.

Juryens begrunnelse

- En smart løsning som både har en klar idé basert på innsikten om at mange kaster gamle møbler når de kjøper nye, og som er et motsvar på kritikken om at IKEA er en del av vår økende ”bruk og kast-kultur”. Håndverket og selve gjennomføringen står ikke tilbake for grunnideen. Alt ser utrolig bra ut, det er faktisk nesten så de gamle, slitte bruktmøblene i kampanjen blir så attraktive at de slåss med IKEAs egne, nye. Åpent, modig, overraskende og rett og slett skikkelig kult gjort fra IKEAs side, sier juryen.

Andre involverte

Alexander Gjersøe
Hans Magne Ekre
Kristian Kristiansen
Tonje Skjetne Bjørnerem
Mari Engen
Hanne Grobstock
Nicklas Hellborg
Stina Norgren
Arnar Halldorsson
Christoffer Lorang Dahl

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012