Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

7 Days of Rain

Mål

Amphibiox er den vanntettete linjen til verdens nest største skoprodusent Geox.
Skoen kombinerer pusteegenskapene Geox allerede er kjent for med 100 % vanntetthet. Dette er en helt unik type sko, utviklet for jobb og fritid i bymiljøer, også når regnet høljer ned.

Hovedutfordringen er å fortelle folk om produktegenskapene på engasejererende måte. Målet er å informere om denne teknologien, men samtidig kommunisere på en måte som bygger Amphibiox som merkevare. Det er også en utfordring å vise at dette er vanntette sko som både er vanntette og puster, noe som gjør dem perfekt for et hektisk urbant liv.

I tillegg er dette global kampanje som skal engasjere målgruppen i alle Geox sine hovedmarkeder.

Video

Beskrivelse

Én person ble rekruttert til å gjennomføre ulike oppgaver under konstant regn, én uke i strekk. For å skape regnet ble det bygd tre avanserte anordninger som kunne følge testpersonen og sørge for at han og skoene til en hver tid var våte. Den lille enmanns-skyen skjuler 211 små gummirør som sørger for jevn og kontinuerlig vannfordeling. Vanntrykket er justerbart slik at man kan gjenskape alt fra dusk- til monsunregn.

Resultatet er en 7 episoders interaktiv dokumentar som viser hvordan han taklet de ulike utfordringene, og hvordan skoene til en hver tid klarer seg. I dokumentaren kan man navigere mellom de ulike dagene og samtidig se bakgrunnsmaterialet fra eksperimentet, nærbilder av skoene og informasjon om teknologien. Navigasjonen er tilpasset alle plattformer for å sikre maksimal brukeropplevelse.

Kampanjen ble støttet av bannerannonsering, skjermer i butikk og ellers gjennom omtale i sosiale medier og trykket presse.

Effekt

Alle tall foreligger ikke, men allerede kan man se at kampanjen overgår forventingene. Engasjement i sosiale medier og PR-omtale både generelt og fra bransjerelaterte medier har gitt kampanjen stor oppmerksomhet.
- Siden har over over 900.000 unike besøk
- 35.000 besøkende rett fra kampanjeside over i nettbutikk
- Gjennomsnittlig tid brukt på siden er over 5 minutter.
- Foreløpige salgstall viser at Amphibiox fortsetter salgsøkningen i alle Geox sine hovedmarkeder.
- Vi ser også over 300% øknig i trafikk fra mobil fra fjorårs kampanjen.
- 100.000 nye Facebook fans i perioden
- Over 500 feature artikler om kampanjen i ulike medier som f.eks
GQ, Wired, Minneapolis Egosist, Gazzetta m.m

Kampanjen har også rukket å få kreative utmerkelser, sist med sølv og bronse i Epica Award.

Juryens begrunnelse

En ordknapp og tydelig misunnerlig jury sa ikke stort annet enn ”skulle ønske jeg laga den sjæl”. Kanskje det fineste en kreatør klarer å si om en annens arbeider. Ord som ”fantastisk” og ”utrolig velprodusert” mumles i lokalet. Alle vet at dette er vinneren.

Andre involverte

Kreatør
Thomas Askim, Eirik Stensrud, Morten Borgestad

Konsulent
Kristian Kristiansen

Grafisk design
Sverrir Brynjolfsson, Magnus Snickars, Stina Norgren

Digital produsent
Christoffer Lorang Dahl

Prosjektleder
Silje Hvideberg Tobiassen

Regissør
Rogier Schalken, Tom Rijpert


Filmfotograf
Mennos Mans

Interactive Director
Jouke Vuurmans

Produsent
Joris Pol

Kunde
Richard Holley, Luigi Garbuio, Gianlorenzo Mocellin

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012