Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image

#bestof #fjordnorway

Mål

Målsetning:
1. Få destinasjonene /medlemmene engasjert i en nasjonal kampanje
2. Skape oppmerksomhet rundt Fjord Norge og rundturs turisme i Fjord Norge

Utvikling og status før kampanjen:
• 500 følgere på Instagram
• 1 500 bilder tagget m/ Fjord Norway
• Gj.snittlig 1 900 besøk per dag på fjordnorway.com
• 40 225 likes på Facebook
Medieinnsikt, reisevaner og målgruppe
Alle turister har det til felles at de tar bilder. Tv og Internett (sosiale medier) er de viktigste
mediekanalene til målgruppen.
Beslutningsprosess og reisevaner
Anbefaling fra venner og kjente stadig viktigere. Vi søker informasjon digitalt, vi booker selv. Bruker
mer sosiale medier enn en del andre markeder. Skryt, spørsmål, tips og inspirasjon på Facebook styrer i
høy grad våre reisevaner. I en undersøkelse gjort blant 3 000 nordmenn, reiser 27% av respondentene
gjerne til samme sted som sine Facebookvenner har besøkt. 16% bruker Facebook til å skaffe seg råd
og tips til destinasjoner. 40% bruker feriefoto som profilbilde. 40% sier at de gjerne forteller om
uvanlige opplevelser fra reisen i statusoppdateringen sin.
kilde: http://www.norskebransjemagasinet.no/nyheter/redaktionellt/fakta-om-nordmenns-reisevaner
Ticket`s Reisevane undersøkelse 2013:
Facebook, ikke postkort.
Postkortets glansdager er for lengst passert, er blitt erstattet med kjappe innlegg i sosiale medier.

Video

Beskrivelse

Løsning og gjennomføring:
En hashtag for kampanjen #bestof #fjordnorway #"sted" ble laget.
Med små budsjetter bestemte vi oss for å kåre de beste opplevelsene
Vestlandet har å by på, sett gjennom øynene til de som faktisk er der.
Ta bilde av din beste opplevelse på Vestlandet, tagge bildet med
#bestof #fjordnorway #”sted”, last opp via Instagram.
For å engasjere de lokale destinasjonene rundt om i de 4 fjord-fylkene laget vi et kampanjekit hvor
brukerne selv kunne laste ned promoteringsmateriell som de kunne bruke på Facebook, websider, på
busser, togstasjoner, turistinformasjoner og så videre.
Gjennom mer tradisjonelle kanaler som Dagbladet, flyplasser, print osv oppfordret vi lokalbefolkningen
i Fjord Norge til å bidra med sine bilder, og delta i avstemningen bestof Fjord Norway.Bildene ble samlet på Bestof.Fjordnorway.com. Man kunne også laste opp bilder direkte til
konkurransen via kampanjesiden eller stemme på de beste opplevelsene. Kampanjesiden ble et raskt
voksende galleri og et vindu inn til alle opplevelsene folk har på Vestlandet.
De ti opplevelsene med flest stemmer utgjorde den nye rundreisen til Fjord Norge. Og destinasjonene fikk sin premie i form av et nytt hastagskilt

Effekt

Målsettinger og resultat:
1. Få destinasjonene /medlemmene engasjert i en nasjonal kampanje.
2. Skape oppmerksomhet rundt Fjord Norge og rundturs-turisme i Fjord Norge
1. Samtlige destinasjoner var sterkt engasjert i kampanjen. Alle deltok med nedlastning av
kampanje Kit, promoteringer på egne Facebooksider, lokale presseinnspill, og 10 destinasjoner har fått
hver sitt Hashtagskilt og kåret til bestof Fjord Norway. Målsettingene ble definitivt nådd.

2. Oppmerksomhetsresultatene ble som følger:
Sos. medie per 20.mai 2013 per 20. oktober 2013 endring i %
Facebook 84 586 likes opp 110/3%
Instagram 1 900 opp 280%
Antall bilder m/Fjord Norway 14 100 bilder opp 840%
Twitter 5 600 følgere opp 40%
Besøk fjordnorway.com fra 20. mai-20. oktober +31,71% fra 2012
• Over 6 000 bilder sendt inn til konkurransen
• Over 100 000 besøkende
• Nesten 80 000 stemmer totalt
• Besøkende på hjemmesiden økte med 36%
• Over 900 000 sidevisninger
• 10 destinasjoner har fått Hashtagskilt og kåret til bestof Fjord Norway
• 4 vinnere får vist bilde sitt på Times Square
• 50 presseoppslag i ulike medier
• Totalt i overkant av 40 millioner visninger på digitale flater.

Facebooksidene gjennomsnittlig daglig reach på 117 610.
Total reach i kampanjen var på fantastiske 10 349 680.
PTAT tallet i løpet av en uke var på 10 350 stk.
PTAT tall I løpet av de 12,5 ukene I kampanjeperioden på Facebook var hele 130 115.
Alt dette var da i tillegg til kampanjesiden!

Andre involverte

Konsulent: Svein Roger Selle
Prosjektleder: Britt Hege D.Karlsen
Kreatør: Jens Gundersen
Copy: Anders Holm
AD: Digital Ad Morten Solem
Ad: Per T. Lund
Webutvikler: Stian Johannesen og Tobias Næss

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012