Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Posten Beta / Digipost Lab

Mål

Målet med kampanjen var å skape kjennskap til Digipost blant de mest avanserte nettbrukerne, samt at de skulle akseptere tjenesten og anbefale den videre. Vi hadde som mål at 50.000 avanserte brukere skulle ha hørt om tjenesten ved lansering i april. 100 ideer skulle være kommet inn og vi skulle ha 1000 reaksjoner på ideene.

Beskrivelse

Vårt oppdrag var å lansere Digipost. Digipost er en digital postkasse for din viktigste post. Under innsiktsfasen fant vi dog fort ut at en slik lansering kunne misoppfattes blant de ivrigste nettbrukerne. Fokusgrupper ga oss innsikt i at flere potensielle brukere mente det lignet for mye på e-post ved første øyekast. Vår løsning var invitere heavyusers til å dele og diskutere ideer på http://posten.no/beta.

Når man skal innføre ny teknologi opererer vi ofte med en trakt, der man søker bekreftelse og hjelp fra de med mer kunnskap oppover i trakta. For å sikre en best mulig lansering til bredden så vi det nødvendig å få aksept hos de mest avanserte brukerne først gjennom en prelansering. Her valgte vi å skape en arena der de avanserte brukerne kunne bli kjent med løsningen, dele og diskutere ideer. Det var også viktig at løsningen skulle fungere som en ventil for de negative slik at de kan bruke energien på å komme opp med bedre ideer heller enn å mane om hvor dårlig produktet er.

Posten Beta er basert på Ruby on Rails. Publiseringsløsningen Pages CMS gjør det enkelt for Posten å blogge og styre øvrig innhold.

Administrator kan på sin egen side følge siste kommentarer og innlegg og har mulighet for å hente ut rapporter basert på tags, dato, antall likes og kommentarer.

Løsningen er i sin helhet utviklet og designet spesielt for Posten Beta uten bruk ferdig tredjepartskode. Alt er utviklet i Norge.

Desentralisert login gjør at terskelen for å bidra er lav, rundt halvparten av brukerne har valgt å knytte opp sine eksisterende kontoer på Google, Facebook, Yahoo og liknende tjenester.

Effekt

Per 3. mars er det kommet hele 124 unike ideer til hvordan Digipost kan bli et enda bedre verktøy. Disse ideene har skapt over 1000 reaksjoner i form av likes og kommentarer. Meldingene på twitter har nådd nesten 50000 unike brukere i perioden.
Allerede nå har 3 av ideene foreslått av brukere blitt gjennomført, mens ytterlig 2 er under utvikling. Siden vil fortsette å leve og flere ideer vil garantert komme fra brukerne selv.
Beta-perioden åpnet den 21. februar og uten å markedsføre det andre steder enn på Twitter og Posten Beta har over 2000 registrert seg for Digipost med BankID.

Andre involverte

Tord Sollie Rådgiver MediaCom
Erik Kristiansen Direktør digitale medier MediaCom
Thomas Knutstad Designer Manual design
Alexander Støver Programmerer Manual design
Inge Jørgensen Programmerer Manual design
Baard Haakensen Direktør Salg/Marked Posten Digital
Anita Sviland Posten Digital
David Hoem Posten Digital

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012