Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

SOS MAYDAY

Mål

Målsetninger:
1. Få unge mellom 24 og 35 år engasjert i SOS-barnebyer
2. Få flest mulig innenfor målgruppen med på konseptet
3. Skape engasjement og få dem til å gi flere ganger
4. Generere inntekter

Oppgaven var som følger:
Vi skal lage et mobilkonsept hvor vi skal engasjere målgruppen og legge til rette for at:
- Det skal være enkelt å gi en donasjon
- Giveropplevelsen skal være svært god
- Vise at pengene går til et konkret formål

Video

Beskrivelse

SOS MAYDAY er et aksjonsnettverk som har akseptert at SOS-barnebyer kan sende ut en tekstmelding når noe akutt skjer i verden. Det er også et nettverk av sosiale livreddere som tillater SOS-barnebyer å publisere nødmeldinger på Facebook- eller Twitterveggen til de som har blitt livreddere.

SOS MAYDAY er et unikt produkt – flere andre humanitære organisasjoner har en SMS løsning, men ikke delefunksjon via sosiale medier. Vi ser på dette som en fordel, i forhold til å skape engasjement hos målgruppen. Våre sosiale livreddere får oppfølging underveis i prosjektet med status for innsamlet beløp. På sikt er det her også tenkt å oppgi konkrete mål for innsamlingen med løpende status for innsamlingen, og dager igjen av aksjonen.

Følgende tre pilarer utgjør konseptet vårt:
* Et nettverk av omtanke
* Akutt nødhjelp fra lomma
* Sosial livredning

Sosial rekkevidde er et hovedpoeng. Klarer vi å nå ut til hele Norge ved hjelp av Facebook?
Dette var spørsmålet vi stilte oss, og vi laget også beregninger for hvordan dette skulle være mulig. SOS Mayday har akkurat blitt lansert som innsamlingsløsning. Vi er spente på hvor lang tid det vil ta før våre sosiale livreddere ved hjelp av sine venner på Facebook og Twitter, vil kunne nå ut til så godt som hele Norge.

Effekt

SOS Mayday er et konsept som SOS-barnebyer kan benytte seg av i lang tid fremover, og som er enkelt å sette live etter hvert som det oppstår akutte situasjoner i verden. Vi har også laget et fullstendig nytt giverprodukt på en ny plattform, for SOS-barnebyer.

Kampanjen ble plassert på store nettsteder som FINN.no, VG og Aftenposten med flere. I tillegg til Facebook annonser og AdWords. I tillegg produserte vi flyers som ble distribuert på utesteder og butikker hvor målgruppen ferdes.

Den første aksjonen har SOS-barnebyer klart å samle inn 191 400 kr, og vervet 1.914 givere. Dette gir et godt grunnlag for neste aksjon.

Mayday lar giverne enkelt støtte de sakene de selv ønsker, og for hver aksjon vi har, vokser aksjonsnettverket og slik kan vi nå ut til flere med budskapet vårt ved neste aksjon. Giverne får oppdateringer på kampanjen underveis og en oppsummering når kampanjen er over på mobilen.

Andre involverte

Prosjektleder: Martin Carlson
Strategisk leder: Nina Marie Hølke
Prosessleder: Benedicte Larodd
Senior interaksjonsdesigner: Kristian Austheim
Producer: Nicola Mørland

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012