Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Taxi Stoltenberg

Mål

Kvalitativt mål:
Presentere en side av Jens som det norske folk ikke er så godt kjent med - den mer private Jens. Samt skape et positivt inntrykk av ham, ikke minst blant de store, yngre velgergruppene som er i bevegelse. Videre å skape oppmerksomhet og sympati rundt Jens hos alle som ikke er så opptatt av politikk.
Vise hvordan Jens er genuint opptatt av mannen i gata.

Kvantitative mål:
• Bidra til at Arbeiderpartiet gjorde et best mulig valg - og ikke minst, gjenvant posisjonen som Norges største politiske parti.
• Skape høy oppmerksomhet rundt statsminister Jens Stoltenberg gjennom høy generell pressedekning rundt aktiviteten, samt stor spredning i sosiale medier.
• Skape en høy grad av ”liking” rundt aktiviteten

Video

Beskrivelse

Det er en kjensgjerning at det ofte diskuteres politikk i taxi og at taxisjåfører har meninger om det meste. Tanken oppstod dermed om å la Jens kjøre taxi for en dag og å filme hans møte med vanlige folk.
Vi produserte derfor en film med skjulte kameraer i bilen og la den på ut på Facebook og Twitter samt delte den med pressen.
Filmen ble i valgkampens sluttspurt også benyttet på kino.

(14 passasjerer deltok i filmen – 9 var helt tilfeldige passasjerer, 5 fikk kr 500 og visste kun at de skulle plukkes opp av en taxi. De hadde ingen anelse om hvem som kjørte - alle reaksjonene i filmen er 100% ekte, tross hva enkelte medier har skrevet. I og med at Stoltenberg kun kunne avsette 4 timer til filmingen var vi avhengige av å sikre et visst antall passasjerer, men uten at disse visste noe mer om hva som skulle foregå.)

Effekt

• Den norske versjonen av filmen ble i en to ukers periode sett 1,5 millioner ganger på YouTube.
• 50% av Norges befolkning så taxi-stuntet*

• Filmen ble vist og omtalt i nyhetssendinger over hele verden – inkludert NBC(Today show), ABC, BBC, Fox News, Al Jazeera, TV5 Monde etc. Artikkelen på BBC online ble den mest leste og mest delte den dagen.

• Det ble registrert 346 nyhetsoppslag i Norge alene med en potensiell lesereksponering på 75 millioner**

RESULTATER
På tidspunktet vi slapp filmen hadde Arbeiderpartiet 28,6% og Høyre 31,6% (Norsk Gallup/TV2).
En uke senere hadde Arbeiderpartiet 31,8% og Høyre 26,8%.
Etter to uker var situasjonen at Ap var opp til 33,6% og Høyre ned til 25,3%.

I valget ble Arbeiderpartiet igjen Norges største parti.

* Kilde: MediaCom, CAWI undersøkelse med 704 respondenter
** Kilde: Opoint Mediananlyse

Juryens begrunnelse

- Hele jobben gir et godt inntrykk av Jens. Det er vanskelig å ikke like han. All turbulensen og diskusjonen til tross; dette er en god idé og en gjennomført reklamejobb. Vi elsker hvordan man har brukt klisjéen om taxisjåfører på en ny og uventet måte.

Andre involverte

Lars Joachim Grimstad
Egil Pay
Kjetil Try
Morten Polmar
Cathrine Wennersten
Eva Sannum
Markus Lind
Victoria Karlsson
Kaja Helene Kristiansen
Cecilie Fasbender
Espen Düring
Marianne Eskeland
Eirik Huse

Pravda:
Mikkel Sandemose
Erik Schøien

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012