Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

THE SOCIAL CATALOGUE

Mål

Lanseringen av IKEA-katalogen er en stor begivenhet hvert år, og i tillegg til den trykte versjonen har den etter hvert kommet på flere ulike plattformer. Katalogen har derimot til gode å bli et tema i sosiale medier. Oppgaven vår var derfor rett og slett å finne en ny og annerledes måte å spre innhold fra katalogen i sosiale medier.

Video

Beskrivelse

IKEA har rundt 130 000 følgere på Facebook. Alle unike individer med ulike behov og sin personlige smak. Vi fikk en tanke om at hvis alle disse menneskene fikk velge én ting de ønsket seg fra katalogen, så ville det kanskje i sum utgjøre hele katalogen?

Vi laget derfor en aktivitet der folk kunne fotografere en side fra IKEA-katalogen, hashtagge det produktet de ønsket seg aller mest, poste det på Instagram og vinne det! Hver uke trakk vi én heldig person, som fikk sitt drømmeprodukt. Aktiviteten ble kun promotert på Facebook og Instagram. Vi ønsket å øke fanbasen vår på Instagram, for deretter å "crowdsource" en digitalisert sosial-katalog via brukernes profiler under #ikeakatalogen. Ved å få folk til å selv være med å lage en hashtagversjon av katalogen, spredde også innholdet seg videre til alle deres følgere og venner.

Effekt

Etter fire uker hadde hver eneste side fra IKEA-katalogen blitt delt under hashtaggen vår #IKEAKATALOGEN, opptil flere ganger. I tillegg lå det tusevis av IKEA-produkter ute med sin egen hashtagg. Totalt ble 2843 katalogsider delt.
IKEA sin Instagramkonto økte fra 0 til over 8000 følgere i løpet av kampanjen. Mer enn 6% av IKEA sine følgere på Facebook valgte å bli Instagramfølgere. På toppen av dette økte antallet følgere på Facebook med mer enn 10 000.
Dette på en kampanje med budsjett på 0 kroner.

Andre involverte

Kreatører: Hans Magne Ekre, Alexander Gjersøe
Konsulent: Kristian Kristiansen
Prosjektleder: Mari Engen, Hanne Grobstok, Tonje Skjetne Bjørnerem
Designer: Nicklas Hellborg
Web desiger: Stina Norgren
Motion Graphics artist: Arnar Lind Halldorsson
Web producer: Christoffer Lorang Dahl

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012