Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Aglen/Eraker - Norges Minste Reklamebyrå

Mål

Målet med kampanjen var først og fremst å skaffe praksisplass hos en av de ledende reklamebyråene i Norge, og etablere oss som et team i bransjen.

Video

Beskrivelse

Aglen/Eraker - Norges Minste Reklamebyrå var et bærbart minikontor på en to-ukers turné gjennom fire av Oslos største reklamebyråer. Hvert byrå fikk låne Norges Minste Reklamebyrå i 48 timer, før vi tok med oss kontoret videre.

For å vekke interesse rundt turnéen, lagde vi hjemmelagde invitasjoner som vi leverte til de kreative lederne i McCann, TRY/Apt, DDB og SMFB. Invitasjonen dirigerte leserne til hjemmesidene våre, og en digital besøksliste for turnéen. Slik kunne byråene føre seg opp på hvilke dager de ville ha besøk.

Etter turnéen, ble hjemmesidene våre forvandlet fra en besøksliste til en porteføljeside, der vi publiserte arbeidene vi gjorde underveis.

Besøksliste- & Landingsside: www.agleneraker.com/gammel/
Portefølje: www.agleneraker.com

Effekt

Kampanjen førte til et stort engasjement internt i bransjen. Kreativt Forum plukket opp historien allerede ved utdeling av invitasjonene, og publiserte en lang artikkel om saken.

(http://kreativtforum.no/artikler/nyheter/2013/11/norges-minste-reklamebyra)

Vi opprettet egne facebooksider for prosjektet under emneknaggen "Aglen/Eraker - Norges Minste Reklamebyrå", og oppdaterte sidene hver dag underveis i turnéen. Vi tagget byrået vi var hos for størst mulig spredningseffekt, og gav følgerne våre en smakebit av hva vi jobbet med. Siden fikk fort mange følgere i målgruppa, og den visuelle utformingen gav oss oppmerksomhet både på Facebook og Twitter.

(www.facebook.com/NorgesMinsteReklame)

I tillegg til å få fylt opp mappa med flere praktiske byråjobber, satt vi igjen med åtte invitasjoner til mappevisning på mail, og tre konkrete tilbud om praksisplass (TRY/Apt, DDB, T/A Pol) - og det bare på to uker.

Etter turnéen oppdaterte vi hjemmesidene våre til en porteføljeside, og publiserte alle arbeidene vi gjorde underveis i turnéen. Kreativt Forum publiserte en oppfølgingsartikkel om praksiskuppet sammen med en teaservideo som dirigerte leserne til porteføljen, og samme dag hadde vi 1327 unike treff på hjemmesidene våre.

(http://kreativtforum.no/artikler/nyheter/2014/01/nadde-pol-etter-byra-odysse)

Juryens begrunnelse

Det er en hard kamp blant unge kreatører om å bli lagt merke til av de beste reklamebyråene, og enda hardere kamp om å få lov til å jobbe der. Jonathan Aglen og Daniel Eraker startet Norges minste reklamebyrå og inviterte seg selv til å sitte noen dager hos noe utvalgte byråer, og klarte både å få innpass der og få Kreativt Forum til ikke bare å skrive én, men to artikler om seg. Det er smart tenkt, det er vakkert gjennomført, og historien kan vitne om praksisplass hos T/A/Pol og bortimot 1500 unike besøkende på deres portfolio/hjemmeside - noe som er veldig, veldig imponerende, med tanke på hvor liten denne andedammen faktisk er.

Andre involverte

Jonathan Aglen (Art Director) & Daniel Eraker (Tekstforfatter).

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012