Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Bare tilsett hverdag

Mål

Eldorado ville gjerne være en del av folk sitt liv igjen, og ikke bare være en hermtikkboks, eller frysepose på kjøkkenet. De ville ikke bli tatt for gitt, og hadde et behov for å starte en samtale med målgruppen. Vi gjorde en omnibus, og avdekket at veldig mange barnefamilier føler et press fra TV-kokker og vellykkede bilder fra sosiale medier på å prestere på kjøkkenet. Samtidig viser tall fra Norgesgruppen, at det er de vanligste og enkleste matvaregruppene som selger langt bedre enn de "spennende" og mer dristige ingrediensene. Disse to undersøkelsene viste oss at det fantes et behov om å forklare folk at det er greit å velge løsninger som går kjapt i hverdagen, og at dette er helt normalt. Vi kalte kampanjen hverdagseldorado, og ville hjelpe målgruppen i å ta igjen på de som får dem til å føle skam, og samtidig lage både et digitalt og et fysisk oppskriftshefte som skulle fortelle historien om hvordan det er å være en moderne familie.

Video

Beskrivelse

Dette kunne blitt nok et vanlig oppskriftshefte i butikk. Problemet var bare at TV-kokkene kaster produktene våre ut av kjøkkenet og gir foreldre i tidsklemma dårlig samvittighet ved å si at det er enkelt å lage maten fra bunnen.

Vi bestemte oss for å ta foreldrenes parti. Vi bygget et TV-kjøkken på Sandvika Storsenter og leide inn en kokk til å lage Eldorados nye oppskriftshefte. Det kokken ikke visste, var at vi samtidig hadde gjort det mulig for målgruppa og tilsette ”hverdagen” via en mobilsite, samtidig som de kunne følge med på storskjermer og stemme frem flere situasjoner.

Kokken hadde en plan, som han måtte avvike fra. Mat ble svidd, fiskeboller overkokt, kjøtt brent - alt i møte med hverdagen. Alle oppskriftene ble fotografert på stedet, og historien ble nedskrevet som den skred frem. Resultatet er oppskrifter testet på hverdagen, historier til målgruppen fra en merkevare som blir tatt gitt, historier om hvordan det er å være en moderne familie med alt mathysteriet vi helst vil slippe unna.

Site: www.hverdagseldorado.no
Mobil-stemmesite: http://stem.eldorado.no
Live skjermsite: http://stem.eldorado.no/index.php/livescreen_vote

Effekt

Resultatet ble ikke bare et stunt på Sandvika Storsenter, innhold til Facebook, Instagrambilder, butikksampling reklamesnutter før MasterChef, oppskriftsfilmer og en kampanjesite. Det ga foreldre noe å snakke om og verdens første oppskriftshefte testet på hverdagen. Alle de 30.000 oppskriftsheftene som fantes i butikk, ble med noen hjem.
Vi fikk 2.3 millioner visninger på Facebook, og TV3 hadde en clickrate på 2.26%

Juryens begrunnelse

Den meget sjarmerende hverdagskampanjen for Eldorado gir Llowbank månedens fjerdeplass. En god innsikt om at kjendiskokkenes «det er så enkelt så» og bloggsfærens stadig mer imponerende kreasjoner faktisk er ganske langt unna den middagssituasjonen normale norske familier opplever i hverdagen. Eldorado har et uttvalg av basisprodukter, og ønsker med denne kampanjen å ta parti med oss vanlige mennesker som ikke alltid har anledning til å shoppe gourmetingredisenser og å bruke en halv kveld på å følge en detaljert oppskrift til punkt og prikke. I juryens øyne stiger Eldorado et par knepp i opplevd kvalitet både pga god innsikt og en meget pen, «premium» produksjon, og det samme kan sies for topp of mind. Lav pris trenger virkelig ikke å være synonymt med dårlig kvalitet!

Andre involverte

Tore Woll, kreativ leder og regissør
Tone Humblen, kreatør
Hallvard Fjeldbraaten, kreatør
Rune Tyvold, grafisk designer
Terje Banken, strateg
Arne-Inge Christophersen, medierådgiver
Hugo Føsker, produsent
Jørgen Winsnes, webdesign
June Witzøe, Fotograf

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012