Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

I KVELD SKAL VI IKKE

Mål

TV 2 Zebra startet som en avlastningskanal for Tv 2 og har på mange måter aldri funnet noen tydelig profil. I den grad den har hatt en profil, så har den vært mest kjent for repriser og sprikende innhold, og sånn sett levd i skyggen av moderkanalen. Tv 2 Zebra ønsket å posisjonere seg mot menn i aldersgruppen 20 – 49 år, eller seere som foretrekker underholdning og sport som i større grad er laget etter menns behov, interesser, lyster og holdninger. Samtidig var det et mål å skape oppmeksomhet rundt TV 2 Zebra sine nye premierer.

Video

Beskrivelse

Zebra sin nye maskuline profil ble fortalt og dyrket gjennom et differensiert grep om hva Zebra IKKE er. Gjennom små stikk både til moderkanalens og konkurrentenes mer eller mindre feminine programmer fortalte vi om Zebra sine storsatsinger. I tillegg til tradisjonelle medier ønsket vi å fortelle og engasjere tv-seerne gjennom sosiale medier. Siden 95% av all tv-omtale i sosiale medier skjer på Twitter, var det en naturlig plass å inngå dialog med tv seerne.

Basert på forskjellige søk i sosiale medier ble all TV-relatert prat observert og brukt som utgangspunkt for å videreutvikle og involvere folk i historiefortellingen, og fortelle de om premierene til Zebra. Det ble skapt og publisert innhold i form av tekst, bilder, grafikk og videoer på Twitter, men også på Facebook. Både som svar, direkte beskjeder og del av eksisterende TV-relaterte samtaler. Noe innhold ble produsert i forkant, men den største mengden innhold ble produsert og distribuert i sanntid.

Effekt

Emneordet #ikveldskalviikke ble Norges mest omtalte emne på Twitter og emneordene #2vikings, #2sonsofanarchy, #tv2zebra var de mest omtalte emnene av all TV-relatert prat i løpet av kampanjedagene. 60% av all omtale av TV programmer dag 2, nyheter ikke inkludert, var om TV 2 Zebra og historien ”I kveld skal vi ikke”. Vi nådde en rekkevidde på totalt 691 012 innenfor sosiale nettverk. Men viktigst av alt, seertallene til Zebra sine premierer var i snitt 22 til 134% høyere i kampanjeperioden.

Juryens begrunnelse

McCann står bak relanseringen av TV 2 Zebra som en kanal som er tydeligere posisjonert mot menn. Kampanjen balanserer veldig fint med intelligent humor og maskuline innslag, uten å falle for klassiske stereotypier. Den er ikke harry, slik «manne-kampanjer» fort kan bli. Elementet som virkelig løfter denne jobben fra å være en god reklamekampanje til en jobb som var desimaler unna å vinne Sølvtaggen for januar, er den lekne, personlige, sjarmerende kommunikasjonen som ble gjort i «TV-prat-kanalen» Twitter. Veldig gøy. Veldig effektivt! Kudos også for å tørre å «rakke ned på» programmer som er en del av moderkanalen TV 2s hovedsatsing, som Jakten på kjærligheten.

Andre involverte

Tekstforfatter Øistein Markus Holm
Art Director Øivind Kristiansen
Tekstforfatter Fredrik Ombre
Konsulent Jørgen W. Bjerke
Konsulent Marius Zaccarihassen
Prosjektleder Katrine Berget
Prosjektleder Tone Bøygaard
Kreativ leder Jørgen Gjærum
Digitale boards Morten Vikanes
Grafisk Design Fredrik Myhre
Grafisk Design Karl Bryhn
Producer Alexander Dahl
Producer Joakim Vars Nielsen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012