Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Jul i en fei – hvordan Jif gjorde nordmenns julerengjøring morsom og lærerik!

Mål

En av Jif’s viktigste kampanjeperioder i løpet av året, er kampanjen for julerengjøring i desember. Utfordringen med konseptet julerengjøring, er at dette blir sett på som noe negativt; det er slitsomt, tidkrevende og kjedelig. Målet med jobben ble derfor å vise forbruker at det faktisk kan være gøy å vaske huset til jul. Og samtidig gi dem kunnskap om at bruk av Jif-produkter gjør julevasken kjappere og mer effektivt.

Video

Beskrivelse

Basert på innsikten om at julerengjøring er en kjedelig aktivitet, noe de fleste helst vil unngå å gjøre, utviklet Tactus Julevaskespillet «Jul i en fei». Vi vet at spill bygger relasjon til brukerne, det er noe de bruker tid på og som er effektivt for å formidle kunnskap på en engasjerende måte.
Spillet ble laget for mobil og tablet, og besto av fire brett. Brettene inneholdt forskjellige vaskeutfordringer, og hadde diverse Jif-produkter integrert. Gjennom spillet ble forbruker altså eksponert for produktene i Jif’s portefølje, samt hvordan riktig produkt skulle brukes på riktig måte. På denne måten fikk spilleren selv oppleve hvordan Jif gjør julevasken kjappere, morsommere og mer effektivt.
Spillet gikk på tid. Basert på tiden man oppnådde, ble man kategorisert som enten Fjøsnisse, Gårdsnisse eller det gjeveste; Husnisse. Man kunne registere seg hver dag, og være med i trekningen av dagspremier fra Jif, eller hovedpremien - en profesjonell julevask av hjemmet.

Effekt

Mobil og tablet ble valgt ut som to av hovedmediene i kampanjen. Dette fordi mobil og tablet er touch-devicer som åpner opp for ny måte å involvere og engasjere brukerne på.
Og spillet viste seg å være svært engasjerende! I løpet av kampanjeperioden i desember, ble det spilt nesten 120.000 spill, og totalt 335.000 brett. Forbrukerne synes spillet var så morsomt, at de faktisk spilte over 6 spill og 18 brett hver!
Men viktigst av alt; Vi bygget kunnskap og lærte forbrukerne noe nytt om rengjøring og Jif-produkter;
• 29% mente vaskespillet ga dem nyttig informasjon om hvordan de kunne vaske huset til jul.
• 25% lærte noe nytt om rengjøring ved å spille Jif-spillet.
I tråd med kundens målsetning for kampanjen, oppnådde vi altså høyengasjerte forbrukere i en kategori som anses som en lavinteressekategori, samtidig som vi lærte dem noe nytt om kategorien og produktene.

Andre involverte

Marianne Unnemark Dønnum, Ann Mari Wammeli, Jan-Vidar Tandberg Bakke, Ida Ohren, Gry Anita Larsen, Randi-Lise Almås. Mediebyrået OMD.

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012