Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

#Keepthebeatalive

Mål

Sommeren 2013 skulle Amnesty ha stand på norske festivaler.
Briefen lød: Hvordan kan vi få festivaldeltagere til å engasjere seg i kampen mot dødsstraff?

Video

Beskrivelse

Mellom solstråler, øl og konserter er dette et tungt tema å forholde seg til. For å engasjere og samle festivaldeltakerne valgte vi å bruke musikk som virkemiddel.
En beat, basert på hjerteslag, ble startet av Jarle Bernhoft. Deretter var det opp til alle og enhver å holde den i live. Gjennom Instagrams (på det tidspunktet helt nye) videofunksjon og Vine kunne du tilføre beaten musikk, dans eller et budskap. For hver post merket med #keepthebeatalive ble beaten lengre. Alle bidragene kom umiddelbart opp på nettsiden keepthebeatalive.no, og bidro til å holde beaten i live, en etter en.

Effekt

Responsen var over all forventning. Over 20 000 signaturer ble samlet inn fra festivaldeltagere, og som et resultat av engasjementet rundt prosjektet ble Amnesty invitert til flere festivaler enn først planlagt. Gjennom sosiale medier spredte ordet seg raskt til festivaldeltagernes følgere og venner, som resulterte i videobidrag og mediaoppmerksomhet langt utenfor både festivalområder og landegrenser.

Juryens begrunnelse

Try/Apt tar også januar måneds femteplass, med anti-dødsstraffkampanjen #Keepthebeatalive for Amnesty International. Dette er en særdeles vakker idé. Den tar for seg et tungt og viktig tema, en enormt engasjerende sak og klarer å gjøre dette på en moderne, lettbent måte som tilsynelatende snakker til en positiv målgruppe på deres språk i deres kanaler. Juryens største ankepunkt er at kampanjen ikke virker å ha blitt stor nok. Var den for vanskelig å fårstå, var det for vanskelig å delta/engasjere seg? Burde man ikke tenkt på Norge og våre festivaler som utgangspunkt, men rett og slett gått for hele verden?

Andre involverte

Linda Tillier
Lars Midtlid
Thomas Emil Johanssen
Rickard Roslund
Marius Nohr
Jørgen Lindbäck

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012