Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Litago Valget 2013

Mål

2013 startet med en nedadgående salgstrend og 13 % svikt i omsetning. Senere på året ble Litago Milkshake fjernet fra markedet og erstattet med Tine Milkshake. En strategisk avgjørelse basert på markedets rop etter den originale Tine Milkshake, kombinert med et ønske om å rendyrke Litago som smakssatt melk.

Litago mistet med andre ord en hel produktlinje fra hyllene, og for å strø enda mer salt i såret økte Tine sjokolademelk og Q-sjokolademelk salget i nevnte periode. Vår kjente og kjære ku var altså ikke med på leken lenger - noe måtte gjøres! Litago måtte gjetes tilbake til tidligere høydedrag.

Video

Beskrivelse

Så hva gjorde vi? Jo, vi lot Litago stille til valg!

Og vi hadde et bra utgangspunkt. Litago hadde i august mer enn dobbelt så mange fans på Facebook enn Arbeiderpartiet og Høyre – til sammen.

I tillegg til utendørsflater og valgstand på Jernbanetorget, drev vår kjære ku en allestedsnærværende valgkamp. Litago.no fungerte som en samlingsside for de utallige aktivitetene som foregikk på Facebook, Twitter, YouTube, blogger, Instagram, Vine, Spotify, nettbannere og – som første norske kommersielle aktør noensinne – på Snapchat. Under kampanjen kommuniserte Litago én til én med titusener av fans, politiske partier og Marie Simonsen, politisk redaktør i Dagbladet.

Effekt

Forretningsmål:
- Salget økte med 12 % sammenlignet med tilsvarende periode i fjor!

Kommunikasjonsmål:
- Preferansen økte fra 10 % i juli til 15 % i september, altså en økning på 50 % i en periode som samsvarer perfekt med kampanjen. Vi har sjeldent registeret en tydeligere og raskere sammenheng mellom økt preferanse og økt frekvens enn dette.

- På Facebook nådde vi over 800 000 unike brukere

- Vi kan i tillegg nevne at Litago ble den mest omtalte merkevaren i smaksatt melk-kategorien. I September 2013 refererte 70 % av sakene om smaksatt melk til Litago.

- Også målgruppens ønske om å dele brandet ble styrket. På spørsmålet «hvilke merker vil du anbefale?» registrerer Litago en økning i anbefalingsgrad på hele 42%!

Andre involverte

Mats André Kristiansen, Kreatør (Lemonade)
Andreas Skaranger, Kreatør (Lemonade)
Ellen M. Fougner, Rådgiver
Hallvard Nilsen, Designer
Helene Wedén Johnsrud, Designer
Mats Mathisen, Jr Rådgiver
Vetle Støre, Politisk Rådgiver

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012