Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Santander anti-skip

Mål

Kunden ville teste ut reklame på YouTube, med et relativt kjedelig budskap om Santander bil - og fritidslån.

Da Santander er en relativt ukjent merkevare, var vårt mål å øke merkekjennskap og preferanse, i tillegg til å dra folk inn i butikken: santander.no

Og ikke minst, holde på folks oppmerksomhet i lengre enn fem sekunder.

Video

Beskrivelse

Vi bestemte oss for å blande det litt kjedelige billån-budskapet med innhold som ligner på det folk vanligvis liker å se på YouTube.

Drømmen var å gi folk en følelse av at "denne reklamen kan jeg jo ikke skippe, jeg må se resten" og samtidig få med seg budskapet til kunden.

I tillegg ville vi lage sjarmerende og uformelle filmer, da dette er en merkevare som de aller fleste av oss ikke har et så veldig nært forhold til.

Effekt

I løpet av kampanjeperioden (som ennå ikke er avsluttet), har vi disse tallene (ca):

Merkevare:
Reklameoppmerksomhet: opp 100%
Merkekjennskap: opp 70%
Preferanse: opp 200%

Besøk til butikk, santander.no/bil:
Antall besøk på siden, totalt: opp 80%
Antall besøk på siden, nye: opp 100%

Andre kampanjer spiller selvsagt en rolle, men ingen større kampanjer går eller har gått i samme periode.

Filmene sees for øvrig i mye større grad i hele sin lengde (opp ca 25%), sammenlignet med pre-rolls av samme lengde.

Andre involverte

Joachim Bjørndahl - AD
Julian Hagemann - Tekstforfatter
Carina Llado - Prosjektleder
Terje Lien Johansen - Rådgiver
Cyril Boije - Byråprodusent
Felicia Constant - Ansvarlig hos kunde
Marc Reisbig - Regissør
Jakob Thommesen - Produsent

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012