Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

The Snapchat Pitch

Mål

DDB Oslo er kjent som et litt traust og kjedelig reklamebyrå, og vi er ikke det byrået som de seneste årene har utmerket seg mest med nytenkende digitale løsninger.

Derfor har vi som byrå et sterkt behov for å promotere det digitale fokuset vi har om dagen, og ikke minst trenger vi å tiltrekke oss flere unge kreatører som både er født i - og tenker i, den digitale verden.

Video

Beskrivelse

For å endre oppfatningen av byrået som et tradisjonelt reklamebyrå mest kjent for print og reklamefilm, og for å komme på radaren til unge talenter over hele verden, var vi nødt til å gjøre noe nytt og annerledes.

For å komme i kontakt med de beste unge talentene bestemte vi oss derfor for å lage en studentkonkurranse på Snapchat.

Strategien var også at kampanjen utelukkende skulle spres via sosiale medier og PR til relevante bransjenettsteder og kreative blogger over hele verden.

Basert på innsikten om at gode ideer ofte kan presenteres i en setning, inviterte vi unge kreative talenter til "The Snapchat Pitch": En studentkonkurranse hvor du presenterer ideen din på under 10 sekunder via Snapchat. Og hvis ideen er god nok, flyr vi deg til Oslo for et intervju.

Kampanjen ble spredt gjennom en invitasjonsfilm på YouTube, en kampanjeside og en Facebook side hvor vi engasjerer og oppdaterer deltakerne underveis.

Effekt

The Snapchat Pitch har fått massiv omtale verden over i relevante bransjemedier, blogger og ikke minst i sosiale medier.

Invitasjonsfilmen har til sammen over 38.000 visninger på YouTube og Vimeo til sammen.

Kampanjen gikk på lufta 22. januar og når dette skrives har vi allerede mottatt over 600 "søknader" - altså 400 flere enn i casefilmen.

I tillegg har vi allerede bygget opp en base på nesten 700 tilhengere på Facebooksiden som vi kan holde kontakten med. Disse er nesten utelukkende kreative studenter fra rundt om i verden.

Andre involverte

Kreativt team: Finn Knudsen, Eirik Sørensen, Even Moseng
Tekstforfatter: Eirik Sørensen, Finn Knudsen og Petter Gulli
Illustrasjon & Design: Sondre Hårstad
Web designer: Torstein Raabye Haugen
Byråprodusent: Cyril Boije
Animasjon & klipp: Per Øyvind Weum & Andreas Rustad
Prosjektleder: Venke Lund, Carina Llado og Anniken Hallan

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012