Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Minipris

Mål

Bevisføre at Minipris fra NSB ikke er et lokketilbud, men et reelt tilbud. Samtidig skulle kampanjen inspirere/gi grunner til å komme seg ut av egen by for å oppleve noe i en annen by med toget som transportmiddel.

Beskrivelse

Intensjonen var å lage en selvgenerende annonsemaskin som aldri går tom for argumenter uten at vi trenger å gjøre noe utover å legge alt til rette i forkant av kampanjen.

Løsningen genererer argumenter ved hjelp av diverse xml-feeder, en egenprodusert hendelseskalender og geotargeting. Backenden vurderer fortløpende styrken i argumentet, og plasserer annonsen utifra hvor du er geografisk. Her har vi valgt de 6 største byene i Norge toget går til, og Gøteborg. Dette betyr at de brukerne som sitter i Bergen, kun vil få se Bergensbudskap, mens de som sitter i Trondheim kun vil se Trondheims relaterte budskap.

Med et adminverktøy kan vi fylle på hendelser om vi skulle trenge det, men i utgangspunktet så vil det alltid kunne genereres via xml-feeder og ferdigbygde maler.

Sitter du i Oslo og Rune Rudberg spiller på John’s Pub, mens Foo Fighters spiller i Grieghallen i Bergen, så vil backenden hente et argument utifra dette. Eks: ”Ikke et vondt ord om Rune Rudberg som spiller på John’s Pub i neste uke, men Foo Fighters spiller på Grieghallen i Bergen torsdag 19. mai.” Og utifra det vil flashen hente opp et reiseforslag ”Oslo-Bergen – 19.05 fra 199 kroner”. Klikker man på linken så kommer man rett inn på bookingsiden til NSB på den aktuelle reisen.

Andre argumenter som blir benyttet er vær innenfor 3 parametere; skymelding, temperatur og værtype. Storm leverer skalaene og vi har definert beskrivelsen av disse. Eks ”kongevær, ok vær, drittvær, armageddon etc” eller ”Helt skyfritt, en kosesky eller to, regntunge skyer etc” eller temperatur.

Hvis det er bare 1-3 grader varmere ett annet sted vil annonsen argumentere utifra at ”selv få grader varmere er luksus i dette landet”. Men er det 10 grader varmere prøver annonsen å være mer selgende ”Ingen grunn til å sitte inne her i Oslo med 13 grader når det er 23 i Kristiansand. Hopp på toget!”

Differansen bestemmer styrken i annonsen.

Den siste xml feeden er fotball. Speaker leverer feeden her, og argumentene rangeres fra resultat og neste borte eller hjemmekamp. Backenden vil da hente argument fra om det var hjemme eller bortekamp, om hvor mange mål som ble scoret eller sluppet inn, og hvem laget møter i neste kamp. Utifra disse parametrene blir argumentet bygget.

For å få til dette har vi laget variabler som lar seg kombinere språkmessig. Man må også kunne argumentere selv om argumentet er svakt, selv om spriket er stort. Derfor har vi brutt språket ned, bygget maler, skalaer og differanser som lar seg kombinere.

Planen er å fortsette å bygge ut med flere feeder. Til høsten er det pollenvarsel, og til jul er det valutavarsel for å ta toget til Gøteborg. Funker det alt for bra har vi ikke jobb lenger.

Effekt

Kampanjen er lansert 19. mai, og resultatene er derfor ikke tilgjengelig per dags dato.

Andre involverte

McCann:
Tore Woll Tekstforfatter
Erlend Klouman Høiner Art Director
Heidi Holmen Prosjektleder
Thomas De Vries Konsulent
Jørgen Ødegaarden Macdesigner

MediaFront:
Mikael Eriksson Konsulent
Paulo Paes Flashprogrammerer

Wox:
Backend

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012