Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Naf - Hverdagsreisen

Mål

Fra bilistorganisasjon skulle NAF bli en interesseorganisasjon for alle trafikanter. Det tar tid å endre inntrykk og «Nye NAF» var lite kjent. De trengte å gjøre nye og gamle medlemmer oppmerksomme på organisasjonens nye kurs. De ville ha en undersøkelse, hvor vi valgte å være kreative med løsningen for å gjøre opplevelsen mer underholdene og i tråd med «Nye NAF».

Beskrivelse

Hverdagsreisen.no er en grafisk, brukervennlig og kort spørreundersøkelse om hvordan folk opplever sin hverdagsreise. På nettsiden kan man legge inn blant annet tidsbruk, avstand og transportmidler som gir et unikt resultat i form av infographics som kan sammenlignes med andre. Gjennom denne engasjerende undersøkelsen kunne vi samle inn faktisk data for å presentere all mulig statistikk for reisevaner i Norge. Vi brukte kun Facebook siden til NAF for å markedsføre testen.

Effekt

Målet var 5000 respondenter og ble slått med god margin. Totalt 12 000 personer har registrert sin hverdagsreise. 35 000 personer besøkte nettsiden i kampanjeperioden, med totalt 415 000 sidevisninger. 1200 personer har delt sine svar Facebook, og mange delte sin hverdagsreise på Twitter. I gjennomsnitt brukte hver person 4 minutter på nettsiden,
noe som er uvanlig høyt.

Hverdagsreisen.no har allerede vunnet flere designpriser - 2 FWA «Site of the day» priser
(for nettside og mobil), samt Awwward «Site of the day». På Lovie Award, Europamesterskapet i digitale produksjoner, vant nettsiden en sølv i “Best Design” og bronse i “Best Practices”.

Juryens begrunnelse

- Denne løsningen var rett og slett deilig å bruke. Flott på laptop, og enda bedre på mobil. Ved å fortelle om sin egen hverdag får brukeren tilbakemelding om at det å bruke bil ikke nødvendigvis er det beste alternativet. Funksjonaliteten er super, designet er flott og opplevelsen er personlig. Vi skulle bare ønske NAF skrek enda litt høyere om overgangen fra å være en bilistorganisasjon til en trafikantorganisasjon, for det var vel egentlig hele poenget, heter det fra juryen.

Andre involverte

Jørgen Winsnes , Kreativ leder / designer
Johan Lindqvist, Developer
Eirik Fjellaksel, Producer
Geir Malmedal, Naf kampanjeansvarlig
Marius Eriksen, Rådgiver Geelmuyden Kiese

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012