Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Prispresserens Twitter–prisfeed

Mål

St1 ønsket å bli oppfattet som bensinstasjonskjeden som tilbyr lavest priser på drivstoff i de områdene hvor de er til stede.

Video

Beskrivelse

Manges har hørt at lokale bensinstasjoner ofte skuler mye til hverandre ved prisjustering. En spionvirksomhet som også konkurransetilsynet påpeker i en ny rapport. Dette tenkte vi var et fint utgangspunkt for å vise at St1 er en aktør med selvtillit. En som ikke har noe å skjule. Nettopp fordi vi har bevis på at vi veldig ofte holder lavest pris og fyller rollen som en prispresser i markedet.

Derfor utviklet vi en Twitter-robot som tvitret oppdaterte priser på bensin og diesel på alle St1-stasjoner i samme øyeblikk som de endres. Deretter henvendte vi oss til våre konkurrenter i en målrettet kampanje i lokalmedia. Vi benyttet 49 lokale nettaviser og 5 papiraviser på Østlandet. Her fortalte vi våre konkurrenter i nærområdet at de nå kunne følge prispresserens priser på en enklere måte – på Twitter.

LINK TIL LIVEFEED BANNERE:

Eksempel lokale nettaviser i Østfold:
http://dev.good-morning.no/bates/st1/twitter_banner/980x150_ostfold/980x150.html

Eksempel lokale nettaviser i Vestfold:
http://dev.good-morning.no/bates/st1/twitter_banner/980x150_vestfold/980x150.html

Eksempel lokale nettaviser i Akershus:
http://dev.good-morning.no/bates/st1/twitter_banner/980x150_akershus/980x150.html

Effekt

Kampanjen traff ikke bare konkurrentene, men også veldig mange andre som er opptatt av drivstoffpriser i St1-stasjonenes lokalområder. Vi fikk vist i praksis at St1 er deres venn i kampen mot høye drivstoffpriser, noe som resulterte i en salgsøkning i kjeden på 3,1% i forhold til perioden før kampanjestart. Dessuten økte vi oppfattelse av ” lav pris” betraktelig til et all time high-nivå i merkevaretrackeren.

St1 kommer til å fortsette med tvitringen også etter kampanjeperioden.

Andre involverte

Kreativt team: Petter Andersen og Anders Asheim

Prosjektleder: Marianne Sørlie
Konsulent: Yngve Hellman
Digital produsent: Jan Thomas Pettersen

Produksjon av livefeed bannere: Good Morning
Produsent: Karen Vaksdal Madsen og Eirik Fjellaksel

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012