Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Fremtidens Hoder

Mål

NITH er IT-høyskolen i Oslo. Skolen har svært fornøyde studenter; de trives på skolen, det faglige nivået er høyt, og de aller fleste får jobb raskt etter utdanning. I flere år har imidlertid skolens utfordring vært å nå frem til flere enn de såkalte ”nerdene”, det vil si de som har vokst opp med datamaskinen på gutterommet. En konsekvens av dette er at NITH ikke har maktet å øke søkertallene i takt med den generelle økningen i antall studenter. Skolen har med andre ord hatt en nedadgående trend og mistet markedsandeler. NITH ville derfor nå ut til et bredere publikum med årets rekrutteringskampanje. Ambisjonen var en økning i antall søkere generelt, men ikke minst en økning i relevante og kvalifiserte søkere som faktisk ender opp med å ta utdanningen sin ved skolen.

Video

Beskrivelse

Gjennom konseptet ”NITH søker Fremtidens hoder” kombinerte vi teknologifasinasjon med egen identitetsbygging for å appellere og engasjere bredt. Vi gikk aktivt ut og søkte etter fremtidens hoder, som gjennom sin IT-interesse vil være med å forme samfunnet vårt i fremtiden. Så ga vi hodene den hyllesten de fortjener ved hjelp av fremtidens teknologi, nemlig 3D-printing.

Det første vi gjorde var å opprette en egen rekrutteringsside, www.fremtidenshoder.no, hvor potensielle kandidater kunne skanne inn sitt eget hode via webcam, og få en 3D-modell av seg selv i retur.

Så printet vi ut de mest populære og dedikerte 3D-hodene som kom inn og foreviget dem som statuer på ulike prestisjefylte utstillingsarenaer for å treffe bredt og mange forskjellige potensielle studenter:

• Tomas Ødegård ble plassert ved siden av Salvador Dali og August Rodin i hovedstadens nye skulpturpark på Ekeberg.
• Dan Levi Tømt Hansen fant seg selv blant alle de tekniske underverkene i verden, på Norsk Teknisk Museum.
• Iris Oddgeirsdottir havnet i selskap med en av verdens største malere på Munchmuseet.
• Jonas Folvik fikk æren av å få hodet sitt stilt ut i en kjempesøyle midt på Aker Brygge.
• Til slutt tok vi kampanjen hjem til “nerdene” selv, og lot Simen Kristoffer Frogner bli utstilt på IT- og teknologimessen The Gathering i Vikingskipet på Hamar.

Vi brukte også teknologien som trekkplaster på utdanningsmesser rundt omkring i landet, hvor vi scannet og 3D-printet hodene til de besøkende på NITHs messestand.

Effekt

Kampanjen skapte et betydelig engasjement i sosiale medier. Fremtidenshoder.no hadde over 50.000 unike besøkende i kampanjeperioden, og tre filmer som dokumenterer hvordan NITH 3D-printer fremtidens hoder har samlet fått over 280.000 visninger på YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=sxX1-jXQOsw). Kampanjen ble også fremmet via betalte flater, hovedsakelig i form av web-bannere som ledet inn til fremtidenshoder.no. Den redaksjonelle oppmerksomheten var også omfattende, og vi nådde ut til mer enn 2,5 millioner gjennom omtale i blant annet NRK, Aftenposten, Dagbladet og Nettavisen, i tillegg til noen av de mest toneangivende teknologimediene og ulike bransjemedier innen markedsføring og kommunikasjon.

Viktigst av alt er imidlertid at kampanjen førte til at antallet kontrakter skolen har signert med nye studenter økte med hele 42 prosent målt mot samme tidspunkt året før. Antallet søknader har også økt kraftig med hele 12 prosent. Dermed har NITH for alvor lykkes med å snu den fallende søkerkurven.

Andre involverte

Trigger:
Preben Carlsen, konsulent
Magdalena Kamøy, kreatør
Chris Allan Simonsen, kreatør
Andreas Ziener, prosjektleder
Henrik Bydal, innholdsrådgiver
Julie Tellugen Hæhre, PR-rådgiver

Good Morning:
Eirik Fjellaksel, rådgiver
Jørgen Winsnes, designer
Robert Bue, utvikler
Peter Wojciechowski, utvikler
Karen Vaksdal Madsen, produsent

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012