Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Fridays InstaPlingParty

Mål

Skape en aktivitet som knyttet VM-fotballpublikumet på storskjermvisningene på Kontraskjæret og Fridays sammen.

Video

Beskrivelse

Fridays samarbeidet med Fotballfesten på Kontraskjæret i Oslo der tusenvis av mennesker samlet seg for å se VM-kampene i fotball. I den anledning utviklet vi Fridays InstaPlingParty.

Vi kombinerte pling party-tanken med folks iver etter å dokumentere og dele at de er på en happening. Pling party er, for de som ikke vet eller husker, en uformell lek fotball fans har holdt på med i mange år: Når man ser fotball på TV sammen vinner man noe, eller må drikke noe, hver gang det plinger for scoring.

Ideen er enkel: Instagram + pling party = InstaPlingParty.
Vi utviklet en second screen-løsning for folk som så VM-kampene på Kontraskjæret: Mobilsiten instaplingparty.no

Slik gjør du: Post et bilde på instagram med #fridaysinstapling og bildene gikk i loop på mobilsiten under VM-kampene. Bildet som ble vist når det ble mål vant.

Premiene var også “instant”: Alle vinnerne fikk servert en treat fra Fridays ved bordet sitt på Kontraskjæret.

Effekt

Vi ble en naturlig del av Fotballfesten for tusenvis av fans i en drøy måned. Oppmerksomheten vi fikk på Kontraskjæret bidro til at Fridays oppnådde 1 mill i omsetning i matteltet.

Andre involverte

Kreatører:
Robert Radoli og Christian Aune

Utvikler:
Zulfeekar “Zulu” Cheriyampurath

Rådgivere:
Richard Öström og Charlotte Dahll Brecke

Prosjektleder:
Kristina Schaathun

Designere:
Jon Lundin og Felipe Hefler

Kundekontakt:
Marius Carlsen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012