Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

McDonald's SnapChance

Mål

Å få unge mellom 20 og 30 år til å prøve våre nye fruktsmoothies.

Video

Beskrivelse

For å få en kvalitetsbevisst, men også prissensitiv ung målgruppe til å få øynene opp for våre nye smoothies, valgte vi å dele ut kuponger via mediet denne målgruppen føler som sin egen - nemlig Snapchat. Ved å legge til McDonald's Norge som venn fikk de tilsendt daglige snaps. Disse kunne inneholde en gratis smoothie, eller ikke. Haken var, at eneste måten å finne ut om de hadde mottat en vinnerkupong på, samt å benytte seg av denne vinnerkupongen - var å åpne snap'en i kassen på McDonald's. Disse snapene forsvinner jo som kjent når de er åpnet, så også med mottatte kuponger. På den måten fikk vi målgruppen inn i butikken, vi fikk opp prøving, og de fikk se at vi solgte et kvalitetsprodukt til en vesentlig lavere pris enn de fleste konkurrenter. Samtidig som vi gjorde det på en måte som var relevant for målgruppen. Og så vidt vi vet er McDonald's Norge første norske aktør som har brukt Snapchat i kommersiell sammenheng.

Effekt

I løpet av to uker gikk vi fra null til 2.700 venner på Snapchat, og delte ut over 2000 smoothies via Snapchat-kuponger alene. SnapChance har vært sterkt delaktig i en rekordøkning i salg på over 40%. Hvor mye av salgsboomen som kan tilskrives SnapChance alene er ikke godt å si, men i tillegg til å fungere som samplingskanal har SnapChance tydelig også fungert som reklamekanal også for de som ikke har løst inn kupong. Aktiviseringen har også gjort McDonald's mer relevant blant unge voksne, noe som er et viktig mål i seg selv for McDonald's Norge.

Juryens begrunnelse

Igjen er det en smart og enkel idé som ikke drukner i utallige sidespor. McDonald’s treffer den yngre delen av målgruppen sin gjennom bruk av deres favorittapp på en måte som får dem til å møte opp i restauranten og stille seg i kø. Helt uten å bruke penger på digitalproduksjon eller visninger i media. Ganske så smart!

Andre involverte

Even Moseng, kreatør
Kenneth Lamond, kreatør
Emma Karlsson, prosjektleder
Lars Hafstad, rådgiver
Per Øyvind Weum, motion graphics og design
Henning Sillerud, web director og design
Ine Rasen, design

Ansvarlig hos kunde, Pia M. Mellbye og Mette Vonen.

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012