Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Tentamen på to minutter

Mål

Sørge for økt rekruttering til lærerutdannelsene.

Beskrivelse

Kampanjen "Har du det i deg" er inne i sitt fjerde år. De tre foregående årene har fokuset vært å vise at lærere trenger hjerte og ryggrad i jobben sin. Det har fungert godt, men et stadig økende behov for lærere innen realfagene gjorde at vi i år endret litt på strategien. Vi bestemte oss for å fokusere på et selvsagt, men litt forsømt faktum: lærere må være kunnskapsrike. "Har du det i deg" er et spørsmål med to mulige utfall, og kun de beste i blant oss bør få det positive. Testen skal ikke være lett, for læreryrket er ikke for alle.

Løsningen er en HTML-basert kanvastest som fungerer svært godt på de fleste skjermer, og da spesielt mobil og nettbrett. Bibliotek og animasjon er egenutviklet hos Apt.

Effekt

115 000 besøkende tok testen.
Lærerudanningene i Norge opplevde en en økning i søkere på 7,5%.
Testen er naturligvis ikke eneste grunn til dette, men vi håper den bidro.

Juryens begrunnelse

To minutter vel brukt på en andreplass.

Kunnskapsdepartementet har som mål å få økt rekrutteringen til lærerutdannelsene. Konseptet "Har du det i deg" er inne i sitt fjerde år hvor det denne gangen ble fokus på det faktum at lærere må være kunnskapsrike. TRY/APTs løsning: Tentamen på to minutter.

Et flott ide med et nydelig håndverk og «smooth execution». At løsningen fungerte like godt på alle plattformer er misunnelsesverdig mener juryen. En liten og «hurtig» løsning som juryen mener folk flest har lett for å dele med venner.

«Fint løst og to minutter vel brukt» oppsummerer juryen.

Andre involverte

Utvikler: Alexander Pope
Design: Rickard Roslund
Tekstforfattere: Anders Holm og Sebastian Prestø
Konsulent: Fred Khile
Prosjektleder: Linda Tillier

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012