Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Enkle veier til en bedre Bysommer

Mål

Styrke oppfatningen hos målgruppen av at DNT Oslo og Omegn gjør et omfattende og viktig arbeid i Marka

Målgruppe: Oslofolk som har noen dager hjemme mellom slagene i ferien, eller en ledig helg.

DNT Oslo bruker over 70.000 timer i Marka hvert år. Ved å synliggjøre dette arbeidet, vil vi rekruttere nye medlemmer til organisajonen. Vi vil gi folk som vanligvis ikke bruker Marka en lavterskel mulighet til å gi det et forsøk, og samtidig vise dem viktigheten av arbeidet DNT gjør.

Videre oppdeling av målgruppen gir oss følgende segmenter:
1: Familier
2: Par og single barnløse

Begge segmentene er mellom 25-50, bor i Oslo, og aspirerer til en aktiv livsstil uten at de har særlig erfaring med friluftsliv.

Video

Beskrivelse

En annerledes turapp for Marka, med håndlaget sving-for-sving-navigasjon –Laget av de som kjenner marka best: DNT’s frivillige

Som medlem i DNT støtter du det frivillige arbeidet med å markere og vedlikeholde stier, og drifte hyttene. Det er et viktig arbeid, men viktigheten ser du først når du står der i skogen.

Vi involverte de frivillige, og laget en tjeneste for å hjelpe folk til å ta de første stegene ut i Marka. Et inspirerende dytt ut, for å puste inn atmosfæren og faktisk oppleve viktigheten av DNT's arbeid på egenhånd.

Ved å bruke deres ekspertise og entusiasme, valgte vi ut de aller fineste småturene Marka har å by på og dokumenterte dem. For at folk skulle slippe å tyde kart eller kronglete GPS, implementerte vi til det nyeste nye innen navigasjonsteknologi: Sving for sving-navigasjon. I vårt tilfelle ble det en håndlaget variant, som innebar mange fine turhelger hvor vi tok bilde av hvert eneste veikryss på hver tur, så det skal være lett å finne frem. Så istedet for å bare snakke om DNT's arbeid, demonstrerte vi det der hvor brukeren var: På mobilen.

Effekt

Aktiviteten ble støttet av videoposter og bildeposter på Facebook, dessverre med lite eller ingen annonsering, men hadde over 2000 brukere i sommermånedene. Rundt tjenesten var det også bygget ulike konkurranser, og andre aktiviteter som hadde mer konkrete konverteringsfunksjoner.

Løsningen spilte også en rolle i dette økosystemet ved å være et sympatisk initiativ, som ga DNT noe å snakke om.

Andre involverte

Helge Marius Wiig, Kreatør/UX
Tom Andersson, Kreatør/UX
Felipe Hefler, Design, Programmering, UX
Kristina Schaathun, Prosjektleder
Maria Lima, Kundeansvarlig

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012