Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image

Freia Gullbit

Mål

Oppgaven var å øke salget av Freias mest populære og folkekjære sjokoladeplater, fortrinnsvis ved bruk av digitale medier. En føring som lå til grunn var at Freias internasjonale eiere Mondelez ønsket å fjerne en rute fra alle 200 grams sjokoladeplatene (vekten var derimot den samme), men at det var opp til oss å finne ut av mekanismen, og utvikle konseptet.

Video

Beskrivelse

Ettersom alle 200 grams platene gikk ut i butikk med en manglende rute, utviklet vi et konsept der man kunne vinne denne sjokoladebiten i ekte gull!
På innsiden av alle sjokoladepapirene var det en helt unik kode, som kunne testes på en digital safe på freiamelkesjokolade.no. I tillegg til en rekke mindre premier, ble det delt ut ti finaleplasser. Gullbitene som var laget av gullsmeder hos David Andersen, befant seg innelåst i en safe på Freia sin fabrikk på Rodeløkka i Oslo. Tre av de ti finalistene hadde korrekt kode til safen, og ville vinne den manglende biten i edelt metall.

Freia har hatt suksess tidligere med Willy Wonka-inspirerte gullbillettkonkurranser, men denne gangen var det duket for et ekte eventyr, med ekte gull i hovedrolllen!

Effekt

På tre måneder ble hele 751 532 unike koder funnet i sjokoladepakninger og deretter testet på freiamelkesjokolade.no. I tillegg ble det målt den høyeste aktiviteten på noen av Mondelez sine Facebooksider. Antall følgere på Freia sin Facebook økte således med mer enn 10 000. Salget av 200 grams sjokoladeplater økte med imponerende 8,6%. Melkesjokoladen som allerede var den mest solgte i Norge, økte med vanvittige 12,4%, som en direkte følge av kampanjen.

Andre involverte

Kreativt team: Hans Magne Ekre, Alexander Gjersøe
Web director: Christoffer Lorang Dahl
Grafisk design: Fredrik Gunstad
Konsulent: Christian Steen
Prosjektleder: Vibeke Wiedswang
Motion Graphics: Arnar Halldorsson, Sverrir Brynjolfsson

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012