Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Skjult kamera

Mål

Skape forståelse for forretningsmodell: Fra et godt alternativ til en bedre idé
Overordnet: flytte holdning hos ”folk flest” til Norwegian fra å være et billigere alternativ til å bli en bedre idé.?Benchmark (tilsvarende aktiviteter Norwegian):?
Oppmerksomhet 45-55%
Målsetting budskapsforståelse: 50%

Video

Unknown video

Beskrivelse

Vaner er standhaftige og holdninger fastlåste. Men hvis folk får oppleve den gamle modellens urettferdighet på kroppen så ville de tenke seg om – tenkte vi - og la en plan for å simulerte at Norwegian ville gi opp og bli som alle andre.
Kreativ strategi: Show, don ?t tell?
Kreativ idé: Ikke betal for alt inkludert. Betal for det du trenger?
Mediekreativitet:
Tease: La folk oppleve urettferdigheten ved å utsette våre 200 000 Facebook-fans for budskapet om at vi setter opp prisene for å introdusere ”alt inkludert” også hos Norwegian. Dette ble komplettert med dokumenterte live events på Gardermoen. Maksimere engasjement.?
Reveal: Bruke sosiale medier, egne nettsider, TV og flyplass til å forklare hvorfor vi så oss nødt til å utsette folk for noe så ”ubehagelig”
Re-purpose: Bruke alt engasjementet vi hadde dokumentert til å gjenskape følelsen av hvor urettferdig den gamle modellen er – på TV, i virale videoer
Tanken var å bevise at konkurrentenes forretningsmodell hvor alt er inkludert, egentlig er veldig urettferdig. Norwegian blir beskylt for å ha skjulte gebyrer, men det handler egentlig om å ha muligheten til å velge det man vil betale for.
Vi startet kampanjen på Norwegians facebookside. Her "lurte" vi alle til å tro at vi hadde økt prisene for å innføre "Alt inkludert". Dagen etter ble stuntet avslørt med bla. skjult kamera filmene fra flyplassen som viste vanlige mennesker som fikk oppleve hvor urettferdig "Alt inkludert" er.
Filmene lå i bannere og ble ellers spredd på nettet.

Effekt

Vi oppnådde over benchmark på alle mål som var satt, det være seg Verdi for pengene, økning preferanse og totalinntrykk. Liking og forståelse av prismodellen.
Kampanjen solgte til og med billetter nok direkte via film-bannerne til å finansiere hele aktiviteten!?
Høy oppmerksomhet (65%) og budskapsforståelse (60%) ble omsatt i et engasjement (85 000 like/share/comment) som evnet å endre inngrodde holdninger til kategorien

Andre involverte

AD Kjetill Nybø, Tekst Hallvar Fjeldbraathen, Konsulent Rune Roalsvig, Prosjektleder Ellen Hilleren, Produsent Caroline Werring, planner Ørnulf Johnsen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012