Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Big App

Mål

McDonald's Norge har opplevd en jevn nedgang i Big Mac-salget de siste årene. Og ikke uten grunn. Etter at Big Mac ble lansert første gang har det kommet mange nye og spennende produkter både fra McDonald's og konkurrentene.

I tillegg har yngre målgrupper vært lokket inn med cheeseburgere til 10 kroner – et produkt som har gjort Big Mac irrelevant for denne målgruppen.

Oppgaven vi fikk var derfor å revitalisere Big Mac hos de eldre, og lansere den for de yngre – i en og samme kampanje.

Målsettingen var å få Big Mac tilbake på tronen som McDonald`s viktigste hamburger og samtidig øke salget med 20% i kampanjeperioden (uke 15-23). I tillegg skulle kampanjen bidra til at Big Mac-salget totalt økte med 2% ut året.

Video

Beskrivelse

Big Mac har tre ting det er vanskelig å kopiere. En hemmelig saus som gir en unik smak, en høyde som faktisk gjør den vanskelig å gape over, og et veldig tydelig og ikonisk navn. Alle disse var essensielle i kampanjen.

Strategi
Vi innså tidlig at vi ikke bare kunne kommunisere oss til suksess, men at det var viktig å få stappet burgeren inn i kjeften på folk. Kjernen i kampanjen ble derfor en samplingsaktivitet hvor vi skulle dele ut 20.000 gratis burgere. På den måten ville vi la de ”voksne” gjenoppleve den unike smaken, og de yngre smake BigMac for første gang.

Løsning
For å få kupongen, måtte du første laste ned en app med det talende navnet ”Big App”. Her måtte man kvalifisere seg ved å bruke mobilens kamerafunksjon og gape høyt nok i 45 sekunder. Hvis man lykkes, genererte appen et ”gape-selfie” som fungerte som kupong for en gratis Big Mac.

Effekt

Under kampanjen (uke 15-23) oppnådde McDonald's 59% salgsøkning på Big Mac. Salget av Big Mac etablerte seg på et høyere nivå etter at kampanjen var ferdig (17% salgsøkning fra før kampanjestart (u23-40)

Aktivitets-resultat
På under et døgn var ”The Big App” mest nedlastet i AppStore og etter kun 33 timer hadde McDonald`s allerede nådd målsetningen på 20 000 utdelte kuponger. Vi gikk rett og slett tom for gratis burgere. Til tross for dette fortsatte folk å laste ned og ”gape” i appen noe som trolig har bidratt til de gode resultatene.

Andre involverte

DDB
Kreatører: Bjørnar Olsen/Joachim Haug Web Director: Henning Sillerud
Webutvikler: Torstein Haugen Rådgiver: Lars Hafstad Planner: Petter Gulli
Prosjektleder: Ragni Reitan Haugum

Ansvarlig hos McDonald's: Mette Vonen

Good Morning: Rådgiver: Eirik Fjellaksel Prosjektleder: Karen Vaksdal Madsen
Teknisk leder/senior utvikler: Peter Wojciechowski Big Mac illustratør: Fredrik Vallgren

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012