Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

IKEA - En god dag starter her

Mål

Hvert år lanseres IKEA-katalogen med et nytt hovedtema og produktsortiment. Årets tema fokuserer på bad og soverom. Hovedutfordringen med disse rommene, er at de er nedprioriterte i hjemmene våre. Folk bruker helst pengene på de mer synlige og sosiale rommene som stue og kjøkken. Målet med kampanjen er derfor å inspirere og engasjere folk til å se at disse rommene har en viktig rolle i livene våre, og at de er verdt å investere i. Det er tross alt her dagen starter, og grunnlaget legges.

I tillegg til å øke salg og top-of-mind for bad og soverom generelt, var det å drive trafikk og salg direkte inn i den relativt nyetablerte nettbutikken (lansert så sent som i 2013) et spesifikt uttalt mål.

Video

Beskrivelse

"En god dag starter her" er en blanding av film, nettside, katalog og butikk. Historien dramatiserer temaet for årets IKEA-katalog i en fire minutter lang interaktiv film. Brukeren kan enten se filmen som den er, eller når som helst pause filmen og sømløst dykke videre ned i utallige IKEA-løsninger, opplevelser og inspirasjon basert på det øyeblikket hvor filmen ble stoppet. Underveis kan man også utheve produkter som tilslutt kan kjøpes i en skreddersydd side med alle IKEA-produktene som var med i filmen.

Filmen viser de mange mulighetene og løsningene IKEA har for å oppgradere bad og soverom, og gjør veien fra inspirasjon via produktinfo til bestilling så kort og enkel som mulig.

Lenke til samleside med andre elementer i kampanjen: http://entries.no/ikea/e/wgds-integrated/

Effekt

Kampanjen er fortsatt i startfasen, og derfor ikke evaluert fullt ut. Men etter kort tid har vi registrert over 100.000 unike brukere. Totalomsetningen av bad- og soveromsprodukter har økt med hele 12%. Dette er en enorm økning for en markedsleder med andel på 46%, 30% mer enn den nærmeste konkurrenten. Totalbesøket på varehuset har økt med rekordhøye 7%. Besøket på ikea.no har i perioden økt med 36%, og besøket på undersidene for bad - og soverom har økt med 54%.

Juryens begrunnelse

– Kampanjen er en lekker blanding av film, nettside, katalog og butikk. Den interaktive opplevelsen lar brukeren se IKEA sine produkter, samt leke seg rundt i en adventskalenderaktig stemning. Fra a? ha castet den nesten for perfekte familien, er dette en perfekt jobb levert fra SMFB, sier juryen i en kommentar.

Andre involverte

SMFB
Kreatører: Alexander Gjersøe, André Koot, Hans Magne Ekre, Hans Martin Rønneseth
Prosjektleder: Mari Engen
Designere: Nicklas Hellborg, Stina Norgren
Strateg: Kristian Kristiansen
Motion graphics designer: Arnar Halldorsson
Digital director: Christoffer Lorang Dahl
Kampanjeaktivisering: SMFB Engine
Bannerproduksjon: SMFB Factory

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012