Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Ruter Uspesifisert

Mål

Ruter er for mange en del av hverdagen. Når sommerferien trer inn, og de faste daglige logistikkutfordringene byttes ut med utflukter til strender og andre sommerperler, er det svært få som benytter kollektivtilbudet.

Oppgaven var derfor å få folk til å bli mer positive til å reise med Ruter - også på fritiden.

Video

Beskrivelse

Det finnes massevis av sommerperler og fritidsattraksjoner i Oslo og Akershus som man enkelt kan komme seg til uten bil. Istedenfor å bare fortelle om disse, tok vi like godt folk med dit. Uten at de visste hvor de skulle.

Som et midlertidig produkt fra Ruter arrangerte vi uspesifiserte dagsturer gjennom sommeren til en av Ruters 4000 holdeplasser. Man booket plass online for en femmer og på selve reisen ble man tatt imot på klassisk chartervis med reiseguide og goodiebags. Det hele føltes veldig likt en vanlig ferietur.

Vi fortalte om de uspesifiserte turene på plasseringer som Aftenposten.no/Reise og andre lokale nettaviser. Men bærebjelken i kampanjen var de faktiske turene, der fokuset lå på å skape positive og delbare opplevelser. Kampanjeelementer som fysiske billetter og
totebags hadde som mål å være utformet instagramvennlig og lett delbart.Sist, men ikke minst; hver eneste tur ble dokumentert og postet fortløpende på Ruters Facebookside. Slik gjorde vi eventene og sommerattraksjonene relevant for langt flere, og vi fikk vist at man kan komme seg til dit hver eneste dag med hjelp av Ruters kollektivtilbud.

Effekt

Interessen for turene var overveldende og vi måtte til og med sette inn tre ekstra busser på grunn av all pågangen.

Kampanjen skapte det desidert største engasjementet i sosiale medier Ruter noen gang har sett. For første gang i Ruters historie flommet det over av utelukkende positiv respons. Til og med Fabian Stang oppfordret folk til å bli med!

Posttesten dokumenterte også de beste utslagene for Ruter noen sinne. Over 500.000 personer fikk med seg kampanjen
(tilsvarer 40 % av befolkningen i Oslo og Akershus). Av disse oppgav hele 76 % at de hadde et godt/svært godt inntrykk av Ruter og 50 % mente at Ruter gjorde det enklere å oppdage sommeropplevelser i Oslo/Akershus.

Viktigst av alt: Hele 28 % er mer positivt innstilt til å reise med Ruter i fritiden nå enn for ett år siden.

Andre involverte

McCann Oslo:
Torny Hesle
Thale Høy-Petersen
Ingrid Lea
Øistein Markus Holm
Øivind Kristiansen
Ole Hallvard Kveseth
Stein Simonsen
Torjan Rood Vastveit
Marte Nereng Langfjæran
Anne Hildremyr
Bjørn Erling Solberg
Tone Bøygard

Fotograf:
Rune Kongsro
Alexander Benjaminsen

Eventbyrå:
Nova Vista

Mediebyrå:
Starcom

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012