Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Ut og Grill med Gilde

Mål

For å ”eie” de nære grillopplevelsene måtte vi involvere folket, ved å la de engasjere seg i noe som betyr noe for deres lokalsamfunn. Samtidig visste vi at det er mangel på permanente griller på gode grillplasser, og at engangsgrillen utgjør et miljøproblem. Målet var å ta eierskap til de nære grillopplevelsene ute, skille oss ut i støyen og treffe folk lokalt med noe som betyr noe.

Video

Beskrivelse

Gilde inviterte folk til å gjøre noe for sitt lokalsamfunn. Vi utviklet 30 kvalitetsgriller designet av Snøhetta, og lot folk være med å bestemme hvor de ville ha grillene. Begrunnelse og engasjement skulle avgjøre hvilke plasser som ville få sin grill. På nettsiden kunne man enkelt opprette sin grillplass, fortelle hva den ville bety for nærmiljøet, og foreslå en inskripsjon på grillen for å understreke dette. Vi oppfordret til å stemme på plassene som var kommet inn og annonserte kandidater lokalt.

Effekt

Vi bruke ulike virkemidler og budskap gjennom hele kampanjen. I første fase brukte vi betalte medier og PR til å trekke folk inn på kampanjesiden. Geolokasjonsstyrte annonser på Dagbladet ga en lokal opplevelse i et riksdekkende medium. Etter hvert som forslag kom inn ble PR og Facebook viktigere. Da endret vi budskapet til å handle om å stemme på din favorittplass. Hadde du laget en plass på siten ble du oppfordret til å sanke stemmer i sosiale medier. Dette resulterte i:

• 7 728 grillplasser ble foreslått
• 237 775 unike brukere besøkte kampanjesiden – 110 594 av dem som et resultat av den sosiale spredningen
• 45 oppslag i lokalpressen

Gilde Grillpølser oppnådde:

• Preferansen økte fra 43% til 47% i kampanjeperioden.
• Salg ut av butikk (også påvirket av andre faktorer) økte med 30,4 % i perioden
• Markedsandelen økte fra 66,5% til 69,2% (i verdi)

Andre involverte

Morten Foss, AD (LOS&CO)
Sigurd Solberg, tekstforfatter, (LOS&CO)
Arnt Christian Scheele, digital rådgiver (LOS&CO)
Harald Seip, kundeansvarlig (LOS&CO)
Katrine Øiestad , prosjektleder (LOS&CO)
Maths Mathisen, traniee (LOS&CO)
Helene Wedén Johnsrud, designer (LOS&CO)
Joachim Jørgensen, designer (LOS&CO)
Sigurd Sjefstad, pr rådgiver (LOS&CO)
Mats André Kristiansen, Kreatør (Lemonade)
Andreas Skaranger, Kreatør (Lemonade)
Gjermund Rein Gustavsen, Designer (Tight)
Anders Svendal, Utvikler (Tight)
Andre Clark Utvik, pr rådgiver (Sensil)

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012