Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Visit Sweden og Ubåtmysteriet

Mål

Gjøre målgruppen nysgjerrige på den svenske skjærgården og gjøre den til top of mind som reisemål.

Video

Beskrivelse

Den 17. oktober ble et ”uidentifiserbart undervannsfartøy” observert i den svenske skjærgården utenfor Stockholm. Dette førte til politisk uro, et storstilt ubåtsøk foretatt av det svenske forsvaret og hundrevis av medieoppslag. Ett uskarpt bilde av noe som kan minne om en ubåt var det eneste beviset, og dette bildet sirkulerte i mediene i tiden ubåtjakten pågikk. Den 24. oktober, en uke etter ubåtobservasjonen, holder det svenske forsvaret en pressekonferanse der de informerer om at jakten er avblåst, selv om de er sikre på at noe eller noen har oppholdt seg i skjærgården.

Kort tid etter pressekonferansen, mens nyheten fortsatt ligger som toppsak på dagbladet.no, publiserer Visit Sweden et web-banner som kaster nytt lys over saken. Bildet i banneret ligner på bildet som har sirkulert i mediene, men er tettere på og viser en mann som padler kajakk i skjærgården. Teksten ”Det er fortsatt mye uoppdaget i den svenske skjærgården” inviterte reiselystne nordmenn til å utforske skjærgården – de også.

Effekt

Banneret førte til økt trafikk til visitsweden.no og omtale i fortjente medier. Banneret ble lagt merke til og ble delt og diskutert på Twitter, Instagram og Facebook.

Andre involverte

Tekstforfatter: Simen Frogner
AD: Marius Halvorsen
Formgiver: Marius Hanstad
Rådgiver: Fred Kihle
Pr rådgiver: Sigurd Skjefstad
Medierådgiver: André Unneland

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012