Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Dear Tripadvisor

Mål

Overbevise TripAdvisor om å legge til bærekraft som et valgkriterie når gjester anmelder hotell. I dag er ikke dette mulig.Vi mener hotellene vil satse på bærekraft hvis det er nødvendig for å oppnå en topp plassering på TripAdvisor. Det overliggende målet er en bærekraftig hotellindustri i hele verden.

Video

Beskrivelse

Hotellindustrien er en stor belastning for planeten, blant annet med høyt forbruk av energi ogvann, og tonn av mat som kastes hver dag. I Norge har Comfort Hotels kommet langt i sin satsing på bærekraft, og erfarer at det ikke bare gir bedre resultater for miljø og folk, det gir også bedre resultater på bunnlinjen. Comfort Hotels er ikke best på bærekraft, men tror at hvis flere hoteller jobber mot de samme målene vil det bidra til å forandre verden.

Ideen vår er enkel. Vi mener at den mest effektive metoden for å få en mer bærekraftig hotellindustri er å få TripAdvisor til å legge til bærekraft som et ratingkriterie når gjestene anmelder hoteller. Da må alle hoteller som ønsker en topplassering på TripAdvisor bli mer bærekraftige i sin drift Og de må fortelle hva de gjør til gjestene slik at de kan rates for det. På den måten øker man også kunnskapen til gjestene, noe som kan gi en selvforsterkende effekt.

Vi har ingen tro på at TripAdvisor vil lytte til en liten hotellkjede i Skandinavia, så vi har laget en kampanje hvor folk kan støtte saken med sin facebookprofil eller mailadresse. Står mange nok bak, tror vi TripAdvisor vil lytte.

Vi har ikke ønsket en konflikt med TripAdvisor, men vil legge frem saken som et konstruktivt forslag. Derfor kalte vi kampanjen for deartripadvisor, og valgte et inkluderende språk.

Effekt

Kampanjen har nettopp startet, status er så langt 4.500 signeringer og 80.000 har sett filmen på youtube. Regnskogfondet støtter kampanjen aktivt, og merkeordningen Fairtrade har gått ut med oppfordring til sine følgere.
Det tok faktisk bare seks timer etter lanseringen før markedsdirektøren Jenny Rushmore i TripAdvisor tok kontakt via mail, og ba oss om å legge ned kampanjen.
Kampanjen er plukket opp av IceNews på Island som intervjuet både Jenny Rushmore og Simen Vinge, markedsdirektør i Comfort Hotels. Vi har svart TripAdvisor at kampanjen ikke vil stoppes og fra neste år stiller hele Nordic Choice Hotels seg bak kampanjen.

Juryens begrunnelse

Kan man gjøre verden til et bedre sted? POL og Supertanker tar et skritt av gangen og starter med hotellindustrien. Kampanjen ”Dear TripAdvisor” oppfordrer verdens største ratingside til å legge til bærekraft som et valgkriterie når gjester anmelder hoteller. Den digitale underskriftskampanjen gjorde rent bord og er månedens vinner av Sølvtaggen.

- Kampanjen får Earth Hour til å blekne, og er en soleklar vinner denne måneden, forteller juryen. Med en fantastisk innsikt muliggjøres en demokratisering av makten, og vi tror faktisk at dette kan gjøre en forskjell. TripAdvisor får all sin verdi av sine medlemmer, og dersom nok brukere registrerer seg, så må de jo faktisk gjøre denne endringen. Kampanjen har godt fokus på temaet, og en ydmyk inngang til noe som fortjener å bli tatt på alvor på et globalt plan. Jobben er enkel, men genial, konstaterer juryen.

Andre involverte

Supertanker:
John Jacobsen
Anita Nørsett Dahl
Rudolf Reim

POL:
Thorbjørn Ruud
Petter Bryde
Lise Schelvan

Comfort Hotel:
Simen Vinge
Simone Pohjolainen

Feed:
Fredrik Søgaard
Susann Johansen
Fredrik Hæreid
Mathias Stav
Petter Edna

Stir:
Øystein Relbo-Knutsen
Axel Lavin,
Unomas (Ruben & Enric)
João Lavieri
Alistair Cheyne
Espen Horne
Christian Sol

Sagveien Resort:
Håkon Nybø
Petter Haavik
Colleen Christiansen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012