Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Fly med oss

Mål

Avinor drifter Norges 46 flyplasser, dirigerer flytrafikken og forvalter det norske luftrom. Til tross for dette betydelige samfunnsoppdraget, har befolkningen lav kjennskap og kunnskap om Avinors virke. I den grad Avinor er i medias søkelys, er fokuset på forsinkelser i flytrafikken eller streik blant de ansatte.

I 2012 utviklet derfor Avinor en ny merkevarestrategi og grafisk profil, med et langsiktig mål om å fremstå tydeligere og mer samlet på tvers av sine flyplasser, samt komme i en tettere dialog med passasjerene.

I lys av den nye strategien, ønsket Avinor en kampanje, hvor målet var økt kunnskap om og forståelse for selskapets viktige samfunnsrolle blant de reisende. Kampanjen skulle også bidra til å skape intern entusiasme for nye Avinor, med tanke på veien videre. Dagens ordning, hvor overskuddet fra de store flyplassene (samt poster i statsbudsjettet), finansierer driften av de mindre, er gjenstand for politisk debatt. Kampanjen skulle derfor også bidra til å forsvare Avinors “license to operate” overfor politikere og opinionen.

Video

Beskrivelse

Å bruke reklamebudsjettet på en tradisjonell måte, ville for et statlig eid selskap som Avinor, skapt negative pressevinklinger. Vi ønsket istendenfor å by på en opplevelse som inviterte til engasjement og involvering. Løsningen tok utgangspunkt i innsikten om at nordmenn elsker og er stolte av Norges natur, og muligheten til å bo og jobbe hvor vi vil. Konseptet ble ”Fly med oss”, Norge fra luften - fra flyplass til flyplass.

Fra 18. mai og hver dag i 3 uker, reiste Avinors helikopter på tvers av hele Norge, via alle landets flyplasser og overførte totalt 90 timer film i HD og 360-grader.

For å maksimere effekten av kampanjen, formet vi et innholdssamarbeid med TV2. Dette resulterte i den største web-TV satsningen i TV2s historie. På ”live-senteret” på tv2.no, kunne brukerne se reisen i sin helhet, skifte mellom 360 eller HD-kamera, og holde seg oppdatert på helikopteres nøyaktig posisjon ved hjelp av GPS og GoogleMaps.

I tillegg til kontinuerlig dekning på tvers av TV2s digitale flater, ble enkelte flyplasser valgt som vertskap for 15 kveldsendte TV-programmer (man-tor+søn) på moderkanalen. ”Fly med oss” ble dessuten promotert på nyhetene, Godmorgen Norge, i værmeldingene og med egne program-vignetter.

I sosiale medier la vi til rette for at fans organiserte events seg i mellom, tipset redaksjonen om forslag til endringer av reiserute, samt sanket brukergenerert innhold under #flymedoss, brukt i TV-sendingene og på TV2.no.

Det ble invitert til pressekonferanse ved “take-off”.

Effekt

”Fly med oss” ble en massiv suksess. TV-sendingene ga en snittrating på over 320.000 seere per program og en markedsandel på gjennomsnittlig 25 prosent. Nettsiden hadde over 1 million besøk, hvorav over 450.000 var unike. Brukerne tilbrakte i snitt over 25 minutter. Det var en bred pressedekning i landets aviser (320 artikler). Facebookgruppen fikk på under 2 uker over 20.000 aktive fans som sørget for god rekkevidde. Det ble totalt skapt verdier i fortjente flater for godt over 50 millioner NOK. Hver enkelt flyplass bidro dessuten til at tusenvis av mennesker på invitasjon fra Avinor, møtte opp og deltok i lokale arrangementer. Som en konsekvens av “Fly med oss” oppnådde Avinor en betydelig omdømme-effekt og ble rangert på 3. plass over norske bedrifter med størst økning i 2014 (Ipsos). Norges største filmarkiv fra lufta og ringvirkningene av “Fly med oss”-kampanjen, skal Avinor og deres samarbeidspartnere kapitalisere på i mange år fremover.

Juryens begrunnelse

Flyvende inn på andreplassen finner vi Creuna og Avinor og deres kampanje ”Fly med oss”. Her inviteres det norske folk til å oppleve Norge fra luften, filmet langs Avinors ruter. – Kampanjen har en imponerende helhet, forteller juryleder Kristian Lyse. Det er bra gjennomført, med gode tekniske virkemidler. Kampanjen har tydeligvis vekket engasjement i det ganske land, og samarbeidet med TV2 gir god spredning, avslutter han.

Andre involverte

Kreativt team: Oskar Bringager, Pål Jespersen
Konsulent: Christian Alfsen
Prosjekleder: Merete D. Land
Grafisk Designer: Bjørn Endre Langeland
UX-Team: Jonas Fredin, Jørn-Tore Sande, Karianne Andersen, Kent Robin Haugen
Digitale prosjektledere: Silje Storhaug, Øystein Eriksen
Programleder: Arne Hjeltnes

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012