Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Magnusgenseren

Mål

VG hadde stor suksess med sin dekning av sjakk-VM i 2013. I 2014 var målet ikke bare å gjenta dette, men også å fange oppmerksomheten til enda flere.

Video

Beskrivelse

Hele Norges Mariusgenser har dype tradisjoner i norsk heia-kultur. Oppkalt etter krigs-og skihelten Marius Eriksen, så brakt til nye høyder av hans bror Stein Eriksen, gullvinner fra OL i Oslo i 1952, og siden det en del av norsk historie og populærkultur. Akkurat som sjakk er strikking en voksende trend i Norge. I utgangspunktet er dette to store, men ganske forskjellige målgrupper, og nettopp dette var grunnen til at vi lanserte Magnusgenseren. Et prosjekt som sjakkentusiaster kunne leke seg med mens de fulgte VM, samtidig som det var en vei inn til VGs sjakksendinger for mange fler. Funksjonaliteten var like tilpasset lekne amatører som ambisiøse strikkeeksperter. Lag et mønster på fem minutter, eller tegn intrikate motiver maske for maske til krampa tar deg. Felles mål for alle var å skape den ultimate supporterdrakta for vår mann i Russland. Gensere ble fortløpende publisert live i bannere og på digiboards etterhvert som de ble sendt inn med oppfordring om å stemme på sin favoritt. I tillegg til folket, valgte et dommerpanel hver sin favoritt under VGs sjakksendinger. Blant disse kåret til slutt Magnus Carlsen vinneren, den offisielle Magnusgenseren.

Effekt

Over 150000 unike besøkende.
Over 4000 gensere strikket.
Over 30 minutter brukt per genser i snitt.
Over 10 000 000 masker strikket.
Underveis i kampanjen sikret Moods of Norway seg produksjonsrettighetene til vinnergenseren som blir å få i alle deres butikker fra april.

Juryens begrunnelse

Månedens tredjeplass går til Saatchi & Saatchi og deres kampanje ”Magnusgenseren”. På en meget god nettside kunne man designe sin egen strikkegenser, som siden ble juryert av Magnus Carlsen selv. – Kampanjen har fine tekniske løsninger som gir en meget god brukeropplevelse, forteller juryen. Vi føler allikevel at koblingen mellom sjakk og strikking lugger litt. Kunne man gjort kampanjen enda mer engasjerende og mer morsom, spør juryen.

Andre involverte

Saatchi & Saatchi:
Christopher Køltzow, Mads Rønold, Øyvind Waage, Snorre Martinense, Rune Sandnes, Torfinn Sundem, Ulrik S. Larsen, Joe Langdon, Almir Busevac, Håkon Fretheim, Nanna Grønli, Patrik Bergfjord, Jon Fredrik Sandengen.
Foto: Morten Borgestad
Filmproduksjon: Icecube
Fra VG:
Camilla Grund, Filippa Wille Paulsen, Anja Palmer Skagestad

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012