Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Call on me

Mål

- Få viktigheten av fysisk aktivitet før/under og etter behandling av kreftdiagnose kjent og snakket om i Norge.

- Endre holdninger til hvordan man ser på en kreftpasient.

Video

Unknown video

Beskrivelse

Istedenfor å fokusere på alt det triste som er vanlig i denne typen kommunikasjonsjobber, var Aktiv Mot Kreft en stiftelse som ble drevet av trening, positivitet og glede - dette var det vi ønsket å formidle. Vi ville vise at en kreftdiagnose ikke trenger å bety at man blir sengeliggende, og samtidig få fram budskapet om at fysisk aktivitet har positive effekter under behandling.

Kreft behøver ikke å ta livet av selvtilitten, det skal være lov å føle seg sexy, sterk og trent. Ikke minst er dette egenskaper som hjelper på tilfriskning når man er under behandling.
Gjennom å gjenskape tidenes mest sexy musikkvideo, Eric Prydz-Call on me, brukte vi en sterk visuell historiefortelling som ville sjokkerere, røre og endre det sterotypiske synet vi har på dem som rammes av kreft.

Filmen ble spillt inn i det samme studioet som orginalen og 8 jenter som alle har hatt eller har kreft var de store stjernene. Vi ønsket debatt og engasjement om viktigheten av fysisk aktivitet og bevise for det norske folk at fordommene om kreftpasienter ikke stemte.

Med et begrenset budsjett når det kom til spredning og ingen tradisjonelle betalte flater, visste vi at filmen måtte ha patos for å nå ut til folk både i egne og fortjente medier.

Effekt

Kampanjen ble raskt en hit både i norske medier og sosiale kanaler. Den skapte en god debatt og stiftelsen Aktiv Mot Kreft fikk et talerør ut til det norske folk. Rett etter lansering gikk også videoen sin seiersgang verden rundt.
- Rekkevidde: 30 mill
- Media verdi: 20 millioner kr og 0 kr i mediaplassering.
- 43% økt forståelse for viktigheten av fysisk aktivitet under kreftbehandling(Omnibus resultat)
- Enormt engasjement både i mediene og sosiale kanaler. Videoen ble den store snakkisen rundt middagsbordet.
- Annenhver nordmann husket budskapet om viktigheten av fysisk aktivitet etter kampanjen.
- 67 % av norges befolkning endret synet på kreftpasienter.

Andre involverte

Konsulent: Bente Kvam Kristoffersen
Prosjektleder: Karoline Bye Olerud
PR-Rådgiver:Ellen Anna Gaup
Innholdsrådgiver: Andreas Ziener og Jon Erik Skaret
Produsent: Richard Patterson
Regissør: Frederic Esnault
Ansvarlig hos kunde: Helle Aanesen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012