Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Jenny Hemstads gate

Mål

Aker Brygge har brukt over to milliarder kroner på å pusse opp. Ambisjonen er å bli kvitt det gamle kjøpesenterstempelet for nå å bli en levende bydel. Høsten 2014 sto den første delen av Aker Brygge ferdig. Det var en innendørs handlegate som skulle hete Diagonalen. Jobben vår var å lansere denne til Oslofolket.

Video

Beskrivelse

Jobben vår var å lansere Diagonalen til Oslofolket. Problemet var bare at Diagonalen hørtes ut som Arkaden. Det hørtes ut som Paleet. Det hørtes ut som et navn som er oppfunnet av de som lager nettopp det kjøpesenteret Aker Brygge ikke vil være.

Vi bestemte oss for å ikke åpne Diagonalen. Istedet kom vi over innsikten om at en gatenavnkomite i 1913 hadde vedtatt at man aldri skal oppkalle gater i Oslo etter en levende person. Vi opprettet en ny gatenavnkomite, med Erling Dokk Holm i spissen, som skulle finne en levende person til å bryte regelen. Ved hjelp av bannere, utendørs og print ledet vi folk inn til hvaskalgatahete.no - det digitale hjertet av kampanjen. Her kunne folk enten foreslå sitt eget navn eller navnet til noen de var glad i og få generert et eget gateskilt og Facebookpost.

23 oktober 2014 åpnet Fabian Stang Jenny Hemstads gate. Det er per dags dato den eneste gata i Oslo, oppkalt etter en helt vanlig og levende person.

Effekt

Salgstall, uhjulpen kjennskap til Jenny Hemstadsgate og kommunikasjonseffekt:

22% økning i omsetning.
26% har fått med seg det nye gatenavnet
68% sier de skal besøke gaten.
3267 unike gatenavn.
100.000 sidevisninger.
2.000.000 i fortjent media.

Andre involverte

Tone Humblen, Hallvard Fjeldbraathen, Tore Woll, Rune Tyvold, Line Friberg, Terje Banken, Arne-Inge Christophersen, Christopher Einarsrud i Notch, Släger, PR-Operatørene. Kunde: Thomas Nygård.

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012