Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Småbruksdrømmen

Mål

Landkreditt Bank har siden 1915 vært banken for norske bønder, men de siste 15 årene har de også vært en moderne nettbank for byfolk. Ikke så altfor mange byfolk riktignok. Våren 2014 hadde kun 1% av byfolk kjennskap til banken. Vår utfordring og vårt mål var å gjøre banken mer synlig og relevant for de av byfolkene som liker bankens røtter i landbruket.

Video

Beskrivelse

Vår løsning fant vi på finn.no. Der har 'Småbruk' lenge vært ett av de mest populære søkeordene. Landkreditt bank gjennomførte også en undersøkelse som bekreftet at 1 av 4 nordmenn drømmer om å eie småbruk og bo på landet.

Med dette som bakgrunn fikk vi Landkreditt bank til å satse ett års markedsbudsjett på å kjøpe, pusse opp og leie ut et småbruk på Toten, med låve, gårdstun og hønsehus. Selve småbruksdrømmen! Småbruket la vi ut til leie på FINN.no, for en uke av gangen. Den eneste husleien var daglige oppdateringer på småbrukets egen facebookside og instagramkonto.

I denne aktiviteten var sosiale kanaler ikke bare en annonsekanal. Det var en valuta for å realisere drømmen om et liv på landet - for en uke. Mer enn hundre familier konkurrerte hver måned om å leve ut småbruksdrømmen, og i 6 måneder fylte leietagerne nyhetstrømmen med bilder og historier fra sitt nye liv på landet. Og målgruppa så virkelig ut til å like denne veldig langsomme formen for reality. Det samme gjorde media.

Effekt

Småbruksdrømmen skapte mediedekning verdt mellom fem og seks millioner kroner på NRK, TV2, i aviser og på nett. Det er mye for en liten bank.

Ved prosjektets slutt hadde Småbruksdrømmens Facebook-page dobbelt så mange tilhengere som bankens egen, banken hadde fått 20.000 nye besøkende til sine nettsider - og småbruket ble solgt for ca 40 % mer enn banken kjøpte det for. En uvanlig avkastning på en investering i markedsføring.

Eller som Landkreditt Bank sier: Sunt bankvett!

Andre involverte

Fred Hauge, Rådgiver
Ola Nielsen, Tekst
Kristian Haukland, AD
Ingeborg Justnes, Prosjektleder
Gro Larsson, Rådgiver Sosiale medier
Atle Moe, Webdesign
Johannes Gorset, Webutvikling
Bjørn Stuedal, Fotograf
Mari Langmyr Gregersen, Ko&Co;
Martin Pira, JCP
Rikke Voll, JCP
Frøydis Barstad, Gardskjerring
Anders Sigstad, Landkreditt bank
Einar Storsul, Landkreditt bank
Eldrid Kjernli Skau, Landkreditt Bank
Hanne S. Guttormsen, Landkreditt Bank
Mina Sofie Hornstvedt, Landkreditt Bank

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012