Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

YT sponser hverdagens atleter

Mål

Tine YT har trofaste kunder, men har lenge slitt med å tiltrekke seg nye. Målet med denne kampanjen var todelt:
- Kickstarte YTs nye CRM-program, herunder både skaffe e-poster til nyhetsbrev og større engasjement i egne kanaler.
- Få flere til å til å bli overbevist om at YT-produktene ikke kun er ment for toppidrettsutøvere.

Altså skulle vi både jobbe med omdømmet til merket samtidig som vi skulle starte opp det digitale relasjonsprogrammet til YT. For å spare penger skulle Tines egen digitalavdeling ta seg av utviklingen av eventuelle kampanjesider.

Video

Beskrivelse

Løsningen ble å endre sponsorstrategien til YT drastisk. På en pressekonferanse på facebook annonserte sponsorsjefen i Tine at det ikke lenger handlet om profesjonelle, i stedet skulle vi i løpet av de neste fem ukene finne 100 nye sponsorobjekter. Hverdagsatleter som fortjente ekstra støtte.

Navet i kampanjen var en nettside med 99 sponsorpakker som hvem som helst kunne søke på. Ved hjelp av et stort fargekodet hjul kunne man navigere gjennom pakkene og raskt få oversikt over alle mulighetene som lå der.

NETTSIDEN ER DESSVERRE IKKE TILGJENGELIG LENGER. SE VEDLAGT JPG.

Fordi vi så etter sponsorobjekter hadde hver pakke spesialskrevne sponsorvilkår, mens konkurransereglene var utformet som en kontrakt underskrevet merkevaresjefen i YT.

Det var satt opp ulike datoer for når vi sponsoravdelingen skulle velge ut hvilke hverdagsatleter vi skulle sponse. Det ble i tillegg lansert nye sponsorpakker underveis, bygget på informasjonen vi fikk inn fra søknadene i vårt åpne sponsorat.

På siden kunne man også bli kjent med Katrine, vårt første nye sponsorobjekt. Til mobil laget vi en egen enklere versjon av siden. Tanken var at det uansett hvilken plattform man brukte skulle det være enkelt å både se mangfoldet i pakkene, dele sponsormuligheten med venner og legge igjen søknader selv.

Med hverdagsatlet Katrine som frontfigur brukte vi både facebook, instagram, youtube og web-bannere i jakten på våre potensielle sponsorobjekter. Fordi vi ønsket å nå bredt ved å være veldig smal i kommunikasjonen, ble det skrevet hundrevis av bannere og facebookposter som ble rettet mot forskjellige undermålgrupper.

Effekt

Uten støtte fra tunge medier som TV, fikk vi i løpet av fem uker inn 11 187 skriftlige søknader på kampanjesiden. Mange av dem på flere A4-sider. De fleste sa samtidig ja til å motta nyhetsbrev.

Historiene til de nye sponsorobjektene ble matet ut igjen til fb-følgere våre, og motiverte enda flere til å søke. På Instagram brukte vi #ytsponsmeg, som var tilknyttet et eget instagramsponsorat. Den ble brukt over 800 ganger, blant annet av sportsstjerner som Kjetil Jansrud. Slik spredde ryktet om muligheten seg uten at vi trengte å bruke særlig med midler på oppsponsing.

YT sin facebookside gikk fra å være veldig rolig til å få 32 958 likes, kommentarer, delinger og lenkeklikk i løpet av 28 dager. Den gjennomsnittlig organisk rekkevidden økte med 15 284% og var en viktig grunn til at vi fikk 1 635 nye Facebook-følgere uten bruk av egne verveposter.

Salget av YT-produkter hadde en verdiøkning på 13% i kampanjeperioden, noe som tyder på at flere har oppdaget produktene.

De hundre nye sponsorobjektene er nå basen i all vår kommunikasjon. Hanna (15), sponset med SWIX smørekoffert, er allerede frontfigur for YTs Nyttårskampanje som gikk på i januar (http://vimeo.com/118344517).

Andre involverte

Kreatører
Pia Ølstad og Sveinung Arnestad

Konsulent
Kristian Lyse

Grafisk design
Magnus Snickars

Digital produsent
Christoffer Lorang Dahl

Prosjektleder
Tuva Dyrnes

Lyd og grafikk
Sverrir Brynjolfsson

Ansvarlig hos kunde
Karl Georg Raastad

Programmering
Edward Grönroos (Tine)

Filmproduksjon
Babusjka

Regissør
Mads Astrup Rønning

Filmfotograf
Sindre Habberstad

Klipp
Magnus Engsfors

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012