Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

#dentervention

Mål

Du husker kanskje Dent, pastillen bestemor alltid hadde i skuffen? Vel, den generasjonen er i ferd med å dø ut. Brynild ønsket derfor å vise en ny, sprek og leken side av Dent rettet mot en yngre målgruppe.

passord casefilm: mccann

Video

Beskrivelse

Selv om Dent hjelper mot både vond hals og dårlig ånde, er den først og fremst en såkalt munnunderholder. Noe du spiser på når du kjeder deg. Men folk flest spiser også på mye annet rart når de kjeder seg. Særlig penner. Pennetygging har blitt et samfunnsproblem som denne lille pastillen fra Fredrikstad ville ta på seg å bekjempe - tross knappe budsjetter. For å gjøre overgangen lettere fra penn til pasill, lagde vi til og med et helt nytt produkt: En penn laget for å spises opp - av 100% dent.

Dentervention var en kampanje i flere kanaler som print, utendørs, sampling, men med hovedvekt på nett. Instagramkonkurranse og historiefortelling på facebook spilte en sentral rolle for å fortelle om pennene vi lagde og de andre aktivitetene, slik at dette ble spredd utover det ganske land. Så selv om hovedelementet var en god gammaldags analog DM, ble kampanjen hovedsakelig drevet av sosiale medier.

Effekt

-Etter kampanjen hadde facebooksiden økt med 57% uten oppfordring om å like.
-Dentervention engasjerte folk i den enkle pastillen, på en måte som ikke var gjort tidligere, og posisjonerte Dent som noe godt å tygge på - når du har lyst på noe å tygge på.
-Salget av Dent økte med 20% i 2014, sammenlignet med året før.

Andre involverte

McCann Oslo: Thale Høy-Petersen, Ingrid Lea, Torny Hesle, Camilla Ranaas, Torstein Drogset, Marte Langfjæran.

Foto: Ole Musken
Pakningsdesign: Therese Kronen Boije
Ansvarlig hos kunde: Torunn Mjølner Akselsen og Flemming A. Formoe
Mediebyrå: IUM

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012