Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

GiTid

Mål

I 2014 fylte One Call 10 år. Jubileet skulle markeres gjennom en eller flere aktiviteter som samtidig fortalte litt av historien til utfordreren One Call. Aktiviteten(e) skulle gi noe tilbake til de mange kundene som har satset på One Call, men ikke i form av den klassiske "10 vinnere får en iPhone 5". Videre måtte aktivitetene(e) kunne tas ut på tvers av de aller fleste kanaler, men selvfølgelig - ha mobiltelefonen i sentrum.
Når du feirer en rund dag, kan du la det forbigå i stillhet, hylle deg selv eller feire de rundt deg. Vi valgte å gå for alternativ 3: Gi noe tilbake til de som ringer, surfer og ser filmer med One Call hver dag.

I en konkurranseutsatt bransje der ringetid og data nærmest kastes etter deg, ville vi ikke gi bort mer av det. Da vi så nærmere på hvordan bruksmønsteret har utviklet seg de siste 10 årene, ble det mer spennende å gi folk det de kanskje ikke visste at ønsket seg: hjelp til å bruke mobilen mindre.

Video

Beskrivelse

Mobilbruken i Norge har eksplodert de siste årene, og med det kommer en rekke helsemessige og ikke minst sosiale utfordringer. Vi ville gi folk et konkret verktøy som kunne motivere og hjelpe med å legge bort mobilen.

Løsningen ble mobil-appen GiTid, som måler tiden du ikke bruker mobiltelefonen og stopper tellingen når du tar telefonen i bruk. Den totale tiden var også en motivasjonsfaktor fordi den hver uke utløse en gave til Kirkens Bymisjon. Jo høyere beløp som ble spart, jo høyere ble gaven - maks 150.000,- i uka, i åtte uker.

Budskapet om appen ble kommunisert via One Calls og Kirkens Bymisjons egne kanaler. I tillegg ble det laget reklamefilmer som ble periodisert ut underveis. Fire ledende livsstilsbloggere fikk også en ambassadørrolle og promoterte kampanjen mot et yngre publikum via blogg, Facebook og Instagram.

Effekt

Mange nordmenn lastet ned appen, og mange inviterte venner rett fra appen via Facebook til å gjøre det samme. Allerede noen dager etter lansering var GiTid den mest nedlastede appen iTunes. Den forble i toppen, og i løpet av de åtte kampanjeukene ble appen lastet ned 83.690 ganger. Dette tilsvarer 168.000 dager - eller 460 år! Samtidig ble nivået som utløste maks utbetaling til Kirkens Bymisjon overgått ukentlig. Bymisjonen mottok til slutt 1.201.816 kroner.

Andre involverte

Kreatør: Marit Rui
Kreatør: Ragnar Roksvåg
Kreatør: David Aasen Kreatør
Kreatør: Eirik Marcussen
Rådgiver: Jan Christian Fosseidbråten
Prosjektleder: Hanne Skodbo Knudsen
Produsent: Arnt Christian Scheele
Produsent: Joachim Jørgensen
Designer: Helene Weden

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012