Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Hvordan sier du sushi?

Mål

SPAR er utfordrer i det norske markedet med ca. 270 butikker spredt rundt i hele landet. Kjeden har kun drøyt 4% av sin omsetning i fisk- og sjømatkategorien. Høsten 2014 bestemte kjeden seg for å satse i denne kategorien. Norgesgruppens egen innsikt viser at forbrukerne gjerne vil spise fisk, men langt færre faktisk gjør det. Vår oppgave var å skape økt oppmerksomhet og omsetning rundt kategorien sjømat, og da spesielt i det øvre prissjiktet av kategorien. Med denne aktiviteten var målet å skape oppmerksomhet og engasjement rundt SPAR sitt tilbud på sushi og samle samtykker til nyhetsbrev.

Video

Beskrivelse

Sushi er forlengst blitt allmenn kost over hele landet og har blitt noe de fleste har et forhold til. Vi valgte å spille på at sushi har vi felles uansett hvor vi bor i landet - sushi i ulike situasjoner, stemninger og dialekter. Alle spiser sushi. Med dette som utgangspunkt laget vi en underholdende, liten tidstyv på mobilen (og alle andre flater) for å få oppmerksomhet rundt at sushi får du over hele landet hos SPAR. Alt man gjør er å klikke seg gjennom sushi som danser og synger, for å bli sjarmert videre til konkurranse-elementet der man daglig kunne vinne et gavekort på 1000 kr. Relativt avansert kode under panseret, gjorde opplevelsen med musikk og animasjon mulig på mobile, såvel som skrivebordsbaserte skjermer.

Effekt

SPARs satsning på sushi ble lansert tidlig i januar, og har vært en eventyrlig suksess. Kjedens underleverandør har slitt med å levere på grunn av den enorme veksten i etterspørsel. Facebook display- og video ads, samt nyhetsbrev ble kjørt for å drive trafikk.

- Salgsøkning på 802% i volum mot samme periode i fjor.
- Av totalt 10268 registreringer i konkurransen, valgte 2842 og melde seg på nyhetsbrevet. Med andre ord, en konvertering på 27,6%.

Kampanjen har ført til styrket posisjonering av sjømat hos SPAR og økt volum- og omsetningsvekst.

Andre involverte

Christian Aune, kreatør
Robert Radoli, kreatør
Zulfeekar Cheriyampurath, Utvikler
Kjersti Stølan, Prosjektleder
Merethe Brunsell, Prosjektleder
Nils Ola Bark, Rådgiver
Marius Rypdal, Musikk
Martin Engh, Regissør
Jannecke Østvold Møller, Produsent
Jakob Thommessen, Produsent

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012