Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

CHAMPIONSCHIPS

Mål

De siste årene har norske chipsfabrikanter i stor grad fokusert på sofakos og samvær med familien. Myke og seriøse verdier, for noe som først og fremst er skikkelig godt, og ikke spesielt alvorlig. Når Maarud så skulle lansere sitt nyeste Potetgull, bestemte de seg derfor for å lage et produkt som skulle appellere til menn, alder 18-44. Oppgaven vår var å utvikle et konsept for produktet, som skulle treffe målgruppa kun ved bruk av sosiale medier.

Video

Beskrivelse

Vi utviklet et konsept skreddersyd for sosiale medier. Rett og slett noe man kunne la seg underholde av på enten datamaskinen, mobilen eller nettbrettet, når resten av familien satt med blikket festet på det kjedelige fjernsynsapparatet.

Løsningen ble en kampanje som tok tak i det alle kompisgjenger på et eller annet tidspunkt har spurt seg; hvem er sterkest av en bjørn og en ulv? Hvem er sterkest av supermann og Lynvingen? Osv. osv.

Inspirert av verdens raskest voksende sport, MMA, laget vi en turnering der disse spørsmålene skulle besvares. Deltagerne i turneringen var en samling nostalgiske leker, rekruttert fra målgruppas egne leketøyskasser.

Selve turneringen ble avholdt slik at det hver uke ble gjennomført to fighter ”LIVE” på Facebook og Youtube, til kun én karakter stod igjen som vinner.

Effekt

65% av målgruppa ble nådd gjennom sosiale medier.
99% av de som har sett filmene tilhører kjernemålgruppa.
31% prøving av produktet (gjennomsnitt ved lanseringer er 17%).
2 millioner poser solgt etter lansering, hvilket utgjør en av hovedgrunnene til at Maarud er den største vekstvinneren blant chipsbrandsene.

Andre involverte

Art Director Arnar Halldorsson
Art Director Sverrir Brynjolfsson
Tekstforfatter Alexander Gjersøe
Tekstforfatter Hans Magne Ekre
Konsulent Christian Steen
Prosjektleder Tuva Dyrnes
Digital konsulent Christoffer Lorang Dahl
Community Manager Helene Storsveen
Strateg Kristjàn Mar Hauksson
Ansvarlig hos kunde Karin Baumann / Chris Samways
Produsent Tuva Dyrnes
Produksjonsbyrå SMFB/SMFB Engine

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012