Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Hittegodskalenderen

Mål

I julen reiser togpassasjerene med årets kanskje viktigste bagasje: Julegavene. Samtidig viser det seg at jo mer julestressa man er, jo mer glemmer man igjen på toget. Så for å minne folk på å ta med seg alt når de går av, pakket vi inn 24 gjenglemte skatter og laget Hittegodskalenderen.

Video

Beskrivelse

Hver dag fikk brukeren gjette hva som befant seg i dagens pakke. Hva og hvordan julegaven var pakket inn ga et hint om hva som var inni. Deltakerne kunne også få hint ved å dele kalenderen på facebook, abonnere på nyhetsbrev og følge oss på Instagram. Vi laget lydhint og julegåter til hver eneste pakke. Gjennom desember vant deltakerne alt fra en ekte Fender Stratocaster til en pose med garn. Alt hentet fra NSBs hittegodskontor.

Effekt

At vi gjenbrukte gjenglemte skatter, fremfor å handle inn nye premier, passet godt med NSBs miljøprofil. Samtidig fikk vi fortalt at vi vanligvis gir bort uavhentet hittegods til den veldedige organisasjonen ”Hjelp oss og hjelpe”.

Mer enn 300 000 besøkte siden og 50 000 registrete seg for å vinne gjenglemt hittegods. Kalenderen ble omtalt i DN, på God Morgen Norge, i P1s morgensending og i flere lokalaviser.

Juryens begrunnelse

- I mylderet av julekalenderkampanjene dukker denne rene og klare ideen opp, forteller juryen. Den er utrolig fin, samtidig som den har en deilig utspekulert agenda. Nettsiden er innbydende og velfungerende, og både form og innhold er tipp topp, avslutter juryen.

Andre involverte

Tekstforfatter Anders Holm
Tekstforfatter Sebastian Prestø
Konsulent Helge Gjertveit
Prosjektleder Ingrid Linjordet
Prosjektleder Linda Tillier
CRM Anders Foss
Kreatør Eirik Sørensen
Kreatør Finn Christian Knudsen
CRM Morten Berger Karlsen
Fotograf Thomas Bråten
Grafisk Design Erik Winn
Stylist Naomi Disch
Webutvikling Edmundo Navasca Cruz
Webutvikling Kaja Helene Kristiansen
Webutvikling Thomas Sømoen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012