Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Landeplager

Mål

Kirkens Nødhjelp jobber for å gjøre norsk politikk mer klimavennlig og mener at verdens rikeste land er nødt til å gjøre sitt for å hindre farlige klimaendringer. Målet var derfor å lage en kampanje som påvirker regjeringen til å føre en mer ambisiøs klimapolitikk, hvor Norge bidrar med mer penger og mindre utslipp.

I en debatt preget av mange dystre spådommer er det dessuten viktig for Kirkens Nødhjelp å fremstå som en optimistisk politisk aktør, som kommer med konstruktivt press mot beslutningstakerne.

Video

Beskrivelse

I Norge er vi så heldige at vi kan tenke på musikk når vi hører ordet “landeplager”. Derfor lot vi det norske folk fortelle klima- og miljøministeren, Tine Sundtoft, at slik bør det være også i fremtiden.

På kampanjesiden, landeplager.no, fikk man sende ministeren klimakrav i form av musikalske landeplager. Artister bidro med egne klimaprotester utenfor Stortinget. Radio Rox sendte daglige klimaprotester over eteren og WiMP bidro til klimakampen med en spilleliste med landeplager helt tilbake til 1960.

Før vi til slutt overrakte en gullplate til Tine Sundtoft, med alle de sendte klimakravene.

Effekt

Uten å vise et eneste katastrofescenario kom vi i dialog med Tine Sundtoft. Nå håper vi klima- og miljøministeren husker budskapet om en mer rettferdig klimapolitikk hver gang hun hører en landeplage på radioen. Som en start har ihvertfall regjeringen bestemt seg for å doble støtten til FNs grønne klimafond, de neste fire årene.

Andre involverte

Anorak:
- Kreatør: Kasper Amundsen Tuvnes
- Kreatør: Jens Bjørklund
- Kreatør: Anders Gudmundstuen
- Kreatør/Digital rådgiver: Eirik Johansen
- Kreatør: Gaute Wetlesen Skåre
- Design: Derek Ercolano

Andre bidragsytere:
- Programmering: Mats Mikkel Rummelhof
- Programmering: Mathias Bergersen

Ansvarlig hos kunde: Jens Aas-Hansen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012