Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Radiobil med City Nødbrems

Mål

Målet var å få kommunisert at Volkswagen satser på innovasjoner – på en lettfattelig måte. En av disse innovasjonene er City Nødbrems - automatisk nødbrems.

Video

Beskrivelse

I utgangspunktet var briefen at vi skulle gå ut bredt med en tradisjonell reklamefilm. Men vi så tidlig at her kunne vi kombinere et underholdende stunt som ble dokumentert og senere ble til en underholdende reklamefilm som gikk både på tv og viralt.

Vi bestemte oss for å utstyre en av radiobilene på Tusenfryd med City Nødbrems. Det vil si: Radiobiler har i utgangspunktet ikke bremser i det hele tatt, og det var ikke bare å ta teknologien fra VW og sette på en radiobil. Vi måtte utvikle en helt ny teknologi som skulle simulere City Nødbrems. Etter en svært krevende testeprosess fant man ut at løsningen var å kombinere ultrasoniske sensorer med trykkluft, og en plate som ble festet under bilen. Vi kunne også overstyre bremsene via wifi.

Bakomfilm om prosessen:
https://www.youtube.com/watch?v=kg_nJJ9wedM

Casefilm:
https://www.youtube.com/watch?v=gYFEJH9WAgo

Effekt

Dette prosjektet er bare en liten del av en større innovasjonskampanje fra Volkswagen. Det er vanskelig å løsrive effekten fra denne aktiviteten alene, men vi ser gode utslag på ulike målinger: 51 % think of VW as an innovative car brand (increased from 45% at the start of the year) and the brand is ranked 5th in category “Innovative car” (6th in Q1).

Prosjektet fikk stor oppmerksomhet fra hele verden. Reklamefilmen som dokumenterte stuntet ble tildelt sølvfisk.

Juryens begrunnelse

For å kommunisere at Volkswagen satser på innovasjoner rigget Try/Apt opp radiobilene på Tusenfryd med automatisk nødbrems – en av de nyeste egenskapene fra bilprodusenten. Juryen mente det var et kult take med en sterk analogi, og at jobben er leken og informativ.

Andre involverte

Karin Lund, Øystein Halvorsen, Pål Smitt-Amundsen, Knut Skåla, Morten Harnang, Annette werner, Cathrine Wennersten, Morten Polmar, Miriam Eeg, Christpher Lossius, Lars Åndheim

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012