Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

MENS VI VENTER PÅ IKEA

Mål

IKEA skulle åpne et nytt varehus på Ringsaker. Før dette pleide folk i regionen å kjøre flere timer til IKEA Furuset. I perioden fram til åpningen skulle vi sørge for å holde interessen rundt åpningen aktuell i media, samt sørge for at innbyggerne i området forble lojale mot IKEA, i den lange venteperioden.

Video

Beskrivelse

For å holde interessen for IKEA oppe både blant pressen og lokalbefolkningen bestemte vi oss for å gi dem en smakebit av IKEA Ringsaker før selve åpningen. Siden kampanjen først og fremst var rettet mot befolkningen i Ringsakerregionen, bestemte vi oss for å isolere markedsføringen til sosiale medier og gjøre det til en ren digital kampanje, ved siden av fortjente kanaler. Segmentert på geografi, interesser, kjønn og alder, gikk vi ut i egne kanaler og etterlyste folk som kunne tenke seg å huse en IKEA-avdeling i hjemmet sitt. Etter kun kort tid hadde mer enn 3000 husstander meldt sin interesse, og rekrutteringen måtte rett og slett avbrytes for å gjøre mengden håndterbar. Deretter ble det valgt ut et antall hjem som så ble forvandlet til kjøkkenavdeling, soveromsavdeling, stueavdeling osv. I tillegg ble det laget en markedshall på en låve, en ballbinge for barna og såklart, og muligheten til å kjøpe kjøttboller. Deretter ble de ulike avdelingene åpnet for allmenheten med IKEA-ansatte på jobb, fulle av inspirasjon, nyheter, og muligheten til å handle varer. All annonsering ble gjort via IKEA sine egne kanaler, som feks Facebook, og aktiviteten ble deretter plukket opp av pressen.

Effekt

Alle avdelingene hjemme hos folk fikk mediadekning. Totalt genererte aktivitetene i forkant av åpningen hele 354 presseklipp, med en reach på 14 millioner (mot estimerte 5). I tillegg genererte kampanjen hele 1,9 millioner sidevisninger på Facebook. I en undersøkelse gjort etter kampanjeslutt svarer 50% at de hadde fått med seg at IKEA åpnet avdelinger hjemme hos folk, og hele 1/3 av befolkningen i området besøkte det nye varehuset da det åpnet.
Alle salgsmål ble innfridd med god margin, og hele 94% synes IKEA er en god nabo på Ringsaker.

Juryens begrunnelse

SMFB og IKEA på pallen
Tredjeplass i april går til SMFB og kampanjen ”Mens vi venter på IKEA”. For å varme opp til åpningen av IKEAs nye filial på Ringsaker gjorde SMFB en rekke hus, låver og andre bygg i området om til mini-IKEAer. – Kampanjen er smart, leken og folkelig – akkurat som IKEA, forteller juryen.

Andre involverte

Alexander Gjersoe Kreatør
Hans Magne Ekre Kreatør
Mari Engen Prosjektleder
Kristian Kristiansen Konsulent
Hans Martin Rønneseth Kreatør
Andre Koot Kreatør
Nicklas Hellborg Designer
Stina Norgren Web Designer
Christoffer Lorang Dahl Web Director

PR Byrå: TRIGGER
Event/Gjennomføring: JCP
Motion Graphics: Gimpville
Illustratør: Torgrim Nærland
Ansvarlig hos kunde: Kristian Willanger

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012